Jenny Åström, vd på Hill+Knowlton Strategies, en av initiativtagarna till det digitala Framtidsarenan är förväntansfull inför starten i morgon med 51 programpunkter som ska avverkas på två dagar. Hon hoppas på en ”jättebred” publik, men räknar inte med att göra så mycket affärer på Framtidsarenan, som är tänkt som ett alternativ i avsaknad av att Almedalsveckan och Järvaveckan ställer in i år.
Hill+Knowlton driver tillsammans med Rodolfo och Microsoft Sverige Framtidsarenan. Huvudprogrammet sänds direkt från Epicenter i Stockholm. Samtidigt ska seminarier pågå parallellt i andra digitala konferensverktyg som Microsoft Teams. Framtidsarenan är gratis och går att beskåda 16-17 juni. Programmet landande i 51 programpunkter hittills och Hill+Knowlton har fått jobba hårt för att få allt på plats.
– Det har vi verkligen gjort, men av en god anledning kände vi att samtalet som pågår i Almedalen saknades och med det intresse vi har fått, känner jag att andra gjorde det också. Då var lösningen att ta fram en plattform som alla kan använda sig av.
Dock har initiativtagarna inte lagt Framtidsarenan under Almedalsveckan, vecka 27, utan tidigare.
– Vi hade mycket diskussioner fram och tillbaka, men detta är inte i stället för Almedalen, vi kände att samtalet behövdes och att före midsommar var en rimlig tid.
Vad hoppas ni på för publik?
– Vi hoppas på en jättebred publik, eftersom vi har en bredd av organisationer och företag bland deltagarna. Jag hoppas också att besökare ska hitta saker som de inte hade tänkt sig och lära något nytt, som i Almedalen.
Publikmål?
– Nej.
Ni har ju lagt mycket kraft på detta, hur tänker ni företagsekonomiskt?
– Vi tänker att detta är viktigt för oss och samhället och då valde vi att prioritera det. Ibland får man göra så för att göra något viktigt.
Har ni fått in någon ny kund?
– Inte ännu.
Hur tänker ni kring nästa år?
– Det ska vi tänka på efter arrangemanget. Jag hoppas att det ska bli en fortsättning på något sätt. Det finns ju massor att prata om.
Vilka punkter ser du mest fram emot?
– Jag ser jättemycket fram emot samtalen mellan Per Schlingmann och kulturminister Amanda Lind (mp) och ett samtal om idrotten under covid, sedan har vi ett antal seminarier som handlar om hur det ska gå för stora och små företag postcorona. Sedan vet jag att det kommer flera seminarier om vården efter covid, de kan också var superintressanta.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...