• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

14 Jun 2010

SCB-chefen om undersökningen som avslöjar vinnaren – kanske

SCBs partisympatiundersökning slog ner som en bomb i valrörelsen i torsdags. Alliansens framgångsseglats hamnade plötsligt i motvind. Undersökningen, som ända sedan 1973 prickat in valsegraren, visade att den rödgröna opinionen hade en majoritet på 50,2 av rösterna jämfört ned den regerande allianens 44, 2 procent. Trots att flera av de andra institutens mätningar visade att alliansen är förbi oppositionen.

SCBs partisympatiundersökning slog ner som en bomb i valrörelsen i torsdags. Alliansens framgångsseglats hamnade plötsligt i motvind. Undersökningen, som ända sedan 1973 prickat in valsegraren, visade att den rödgröna opinionen hade en majoritet på 50,2 av rösterna jämfört ned den regerande allianens 44, 2 procent. Trots att flera av de andra institutens mätningar visade att alliansen är förbi oppositionen. Mikaela Järnbert, utredare och ansvarig för SCBs partisympatiundersökning, berättar att undersökningen har förändrats något, jämfört med valet år 2006.

– Vi har ändrat ett ’socialistiskt block’ till de ’rödgröna’ i frågan om blocken. Men det är ingen väsentlig förändring. Och man svarar ändå i första hand på olika partier.Undersökningen genomfördes 28 april 30 maj. Merparten av intervjuerna gjordes via telefon under den första halvan av mätperioden. 15 procent av urvalet kunde inte nås via telefon. Detta kan innebära att bortfallet är högre i unga målgrupper utan fast telefon???

Hur påverkar det resultatet, jämfört med förra valet?

-Vi drar ett urval bestående av cirka 9 000 personer och dessa personer intervjuar vi per telefon. Det kan vara fast telefon eller mobiltelefon beroende på hur vi lättast kan nå dem, säger Mikaela Järnbert.

Det har blivit svårare att få tag på intervjupersoner via telefon. Bortfallet har ökat från 28 till 32 procent sedan 2006. Hur påverkar träffsäkerheten?

– Det är svårt att veta. Men vi jobbar hårt för få tag på folk.

I år har medierna extra mycket intresse av opinionsundersökningar. SCBs undersökning pekas också ut som den som visar hur svenskarna kommer att rösta i september. Samtidigt spekuleras det i att mätningen inte hänger med när väljare blir alltmer ombytliga.

– För att nå en hög andel svarande i urvalet krävs en viss insamlingsperiod. Det är naturligtvis viktigt att se när olika undersökningar har sina insamlingsperioder,  säger Mikaela Järnbert.

Hon värjer sig från tanken att SCBs undersökning kan berätta vilka som vinner valet. OCh att det förlängningen kan påverka politiken.

– Vår uppgift är inte att prognostisera valet.

Demoskops undersökning  är genomförd under ungefär samma period som SCBs undersökning. Den visar ändå på ett övertag för alliansen, tvärtemot SCBs. Sifos presenterade i söndags en undersökning som bekräftade Demoskops siffror.

– Vi kan bara uttala oss om våra metoder. Vår undersökning baseras på vetenskapliga metoder och vi redovisar utförligt hur vi genomför undersökningen, vad den har bortfall och så vidare.

I söndags presenterade Sifo nya siffror,  som bekräftade Demoskops, men undersökningen var genomförd senare, 31 -10 juni
Mikaela Järnbert, konstaterar att mediernas intresse för opinionsmätningar är betydligt större än vid förra valet. Men hon vill inte säga så mycket om vad hon tycker om mediernas sätt att handskas medsiffrorna.

– Till sist handlar det ändå om politiken och i september får vi se resultatet.

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

undersökningar

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2024-03-07, 17:43

Änglamark petar Apoteket i hållbarhetsranking

Det har skett ett skifte i byrån SB Insights ranking SB Index över de varumärken som uppfattas mest hållbara av konsumenterna.

undersökningar
2022-05-09, 00:01

De vann partiledardebatten – poll of polls

Ulf Kristersson (m) tog hem partiledardebatten 8svt), det visar en sammanvägning av Aftonbladets och Expressens enkäter från Demoskop respektive Kantar Sifo. I relation till partiernas storlek i mandat, ser det annorlunda ut.

undersökningar
2021-05-04, 07:59

Tiktok förbi Snapchat bland ungdomarna

Den kinesiska appen Tiktok har passerat amerikanska Snapchat i daglig räckvidd bland ungdomarna. Detta enligt statistik från MMS.

undersökningar
2018-08-14, 12:07

Svenska forskare visar samband mellan skatteparadis och miljöförstöring

Forskarna från Stockholm Resilience Centre, Kungliga Vetenskapsakademin och universitetet i Amsterdam har presenterat en studie som visar samband mellan skatteparadis och miljöförstöring.

undersökningar
2018-08-09, 09:12

Svenskarna mindre pigga på politisk reklam

Undersökningen, gjorde bland 1 000 personer, tyder på att svenskarna är mer negativa till reklam i år jämfört med 2014. Andelen ganska eller mycket positiva har minskat marginellt från 16 till 15 procent.’ Andelen ganska eller mycket negativa har däremot ökat från 30 till 45 procent. Respondenterna fick svara på frågan: Vilken är din allmänna inställning till reklam från politiska partier? svaren i procent

undersökningar
2018-08-06, 07:12

INIZIO: De rödgröna knappar in på Alliansen

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel via en webbenkät som 2 295 har besvarat 25 juli – 2 augusti.

undersökningar
2018-08-01, 08:47

Färre positiva till reklam – högskoleutbildade mest negativa

Undersökningen bygger på 1 086 intervjuer genomförda 14–21 juni 2018. med svarsfrekvensen 50 procent. Undersökningen visar att 50 procent är ganska eller mycket negativt inställda till reklam, jämfört med 52 procent 2016, då undersökningen genomfördes senast. Andelen ”mycket negativa” ligger på 19 procent. Andelen positiva till reklam har dock minskat från 18 till rekordlåga 17 procent.

undersökningar
2018-07-31, 08:13

Ipsos köper delar av GFK

Ipsos betalar i cash drygt 1 miljard kronor för fyra av GFKs divisioner:  customer experience, experience innovation, health och public affairs. Ipsos stärker sig inte bara inom de nämnda divisionerna utan får även ett bättre fotfäste i Tyskland genom affären.   De fyra divisionerna ligger på intäkter för uppskattningsvis drygt 2 miljarder kronor varav 55 procent kommer från EMEA, 39 procent från Amerika.

undersökningar
2018-07-31, 05:15

En tredjedel av storbolagen följer inte FNs globala utvecklingsmål

Undersökningen bygger på en genomgång av de senaste hållbarhetsredovisningarna från samtliga 93 svenska bolag på Stockholmsbörsens large cap-lista.

undersökningar
2018-07-26, 00:07

IPSOS: Max 42 procent till de rödgröna

Sämsta utfall är beräknat efter antalet väljare som redan har bestämt sig för att rösta på ett parti. Bästa utfall sker, som Ipsos ser det, när partiet lyckas behålla sin nuvarande väljare men också erövrare andra partiets väljare so överväger att rösta på partiet.   Undersökningen, som presenteras i Dagens Nyheter, gjordes 7-17 juni via 1805 intervjuer varav 803 via telefon och 1002 via webbpanel.

undersökningar
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • SD-styrelsen avslår nästan alla motioner inför landsdagarna
  • L-motionärer vill luckra upp anti-SD-linjen
  • M-ledamoten om Stegras bjudning

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram