It-konsultbolaget Consid från Jönköping är på plats under Almedalsveckan ledda av vdn Peter Hellgren som medverkar i samtal och kommunikationschefen Nathalie Besér som är på topplistan bland de moderatorer som har flest programpunkter inplanerade under Almedalsveckan 2022.

– Upplägget är att maximera intressant content inom de ämnen som ligger oss nära, säger Nathalie Besér och fortsätter:

– Snart är det val och vi vill rikta strålkastaren på att det är dags att speeda upp nu inom ai och digitalisering. Vi upplever inte att det prioriteras bland politiker eller att det finns ett genuint intresse och det här är frågor som måste sättas stor vikt vid.

Nathalie Besér nämner specifikt kompetensbristen i techbranschen.

– Det har snarare vuxit till en kompetenskris. Detta ska vi lyfta.

Ett event Nathalie Besér lyfter lite extra är Consids seminarium Kriget i Ukraina – ur ett drönarperspektiv under måndagen 4 juli. Där ska Oleksandr Radzikhavskyi, som var drönarpilot för Ukrainas försvarsmakt under de tre första månaderna av Rysslands invasion samtala med rysslandsexperten Martin Kragh om tech-kriget i Ukraina.

Vilka vill Consid vara i detta sammanhang?
– Vi besitter techkunskapen och vill lyfta frågor och utbilda.

Consid väljer att lägga större delen av sin Almedalsbudget på att ordna gäster till sina programpunkter som genomförs i samarbete med Region Jönköping.

– Vi hyr stugor i Visby Strandby för 4 500 kronor för hela veckan och lägger istället pengarna på att flyga in våra gäster.

Varför går ni inte in tyngre i Almedalen?
– Det känns sundare så här och mer hållbart. Vi vill visa att det inte behöver vara dyrt att medverka i Almedalen.

Ni vill ju också vinna kommunikationsbyråupphandlingar nuförtiden. Nätverkar ni kring den frågan under Almedalsveckan?
– Nej, det behövs inte, det sköter sig själv. Till skillnad från andra aktörer i den branschen kommer vi från ett annat håll där vi besitter tekniska lösningar och kan bygga fördjupad content ovanpå det.

Utöver Nathalie Besér och Peter Hellgren har Consid med sig kollegorna Ebba Envall, Joel Enqvist och Sara Hadgu från marknadsteamet.

Hur ser ni på det minskade intresset för Almedalsveckan – är ni oroade?
– Nej, verkligen inte. Vi har inga ekonomiska värden på spel utan håller oss till en liten budget och har en tydlig plan för vad vi ska åstadkomma på plats.

Men Nathalie Besér är kritisk till det minskade utrymme techfrågor som AI och digitalisering får i Almedalen i år jämfört med för 3-4 år sedan.

– Det borde vara modeord men är inte längre det.

Nathalie Besér är även kritisk till det program som faktiskt bjuds på i Almedalen.

–  Är programmet inte tråkigt i år? Varenda eventrubrik är en fråga. Det känns som att arrangörerna inte jobbat färdigt med sitt content, tycker jag. Och det är slående hur lite som handlar om Ukraina.

Alex Mörén