– Det var verkligen anmärkningsvärt att DJ-battle genomfördes efter dödsbeskedet som att inget hade hänt. Det var både tondövt och taktlöst och det är svårt att förstå att både arrangörer, deltagare och gäster kom i en sådan feststämning, säger Hampus Knutsson, grundare av Wings PR.

Han utvecklar:

– Om man ska tolka debaclet snällt, så kanske alla var i tidiga krisfaser som chock och förnekelse. Att det var säkert att genomföra är en sak, men att köra på som om mordet inte hade skett var direkt olämpligt.

– Det är skäl nog att stänga ner DJ-battle. Men baren hade kunnat varit öppen. De hade kunnat haft en vanlig DJ. Det här är ogenomtänkt, säger Charlie Stjernberg, krisexpert kopplad till Prime.

Hur påverkas varumärket DJ Battle?
 – Det kommer att vara allt svårare att hitta spännande folk som vill tävla. Det kanske blir fastighetsbranschen som tävlar mot välfärdssektorn? Jag är rädd för att detta blir ytterligare en spik i en kista (DJ-battle) som redan var ganska igenspikad.

På Dagensmedia.se säger Assefa: ”Polisens budskap var att alla evenemang skulle fortgå som planerat och att det ej var en ökad hotbild”.

– Man kan inte gärna skylla på polisen.  Jag tror att de (arrangörerna) gjorde fel bedömning, efter hur kritiken ser ut efteråt. Då var jag inte ens i Almedalen, säger Charlie Stjernberg.

Charlie Stjernberg reagerar också på Dagens Medias olika roller, dels som mediepartier som har lyft fram arrangemanget på redaktionell plats och dels som bevakare av arrangemanget.

– På deras sajt står det nu att de söker Assefa för följdfrågor, samtidigt som de är mediepartner.  Det blir konstigt.