Under onsdagskvällen genomfördes evenemanget DJ-battle traditionsenligt på klubben Kallis i Visby. Några timmar efter att Ing-Marie Wieselgren attackerats av en knivman.

Beslutet att genomföra eventet har fått stor kritik i sociala medier, vilket uppmärksammats av flera av de stora mediehusen i Sverige.

Evenemanget som tidigare år arrangerats av Dagens Media arrangerades i år av byrån Assefa Communications och Dagens Media stod istället som mediepartner.

– Vi har fått reaktioner på Twitter att det var olämpligt att arrangera DJ-battle. Vi är inte arrangör utan endast mediepartner men vi förstår att vi som tidigare arrangör är väldigt nära förknippad med eventet och att beslutet att genomföra det väcker starka känslor, säger Linnéa Kihlström, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens Media.

Planen var att Lili Assefa, grundare och vd på Assefa Communications, skulle agera konferencier tillsammans med Mathias Kalio, medgrundare av Dagens Media och DJ Battle, men hon ställde in. Istället var det Dagens Medias chefredaktör och ansvarig utgivare Linnéa Kihlström som klev in istället för Lili Assefa.

– Jag fick hoppa in som konferencier eftersom Lili Assefa hade tappat rösten, vilket vi berättade om på scenen, säger Linnéa Kihlström.

Som mediepartner har Dagens Media skrivit flera reklamartiklar inför arrangemanget. Efter kritiken i sociala medier började Dagens Media i stället granska genomförandet av DJ Battle och sökte bland annat en kommentar av Lili Assefa.

– När vi blev varse kritiken så tyckte vi att vi behöver skriva om den. Det gjorde vi igår med hjälp av en reporter som arbetar på Resumé men som hoppade in hos oss, säger Linnéa Kihlström och fortsätter:

– Vi var först att skriva om kritiken. Det är inte oproblematiskt eftersom vi är med som mediepartner. Men vi måste självklart uppmärksamma när det kommer negativ kritik.

På er sajt står det att ni söker Assefa för följdfrågor. Hur går granskningen?
– Vi sökte Lili Assefa via telefon och sms igår. Hon svarade inte. Sedan fick vi en kommentar från Assefa. Jag vet inte vad det senaste är.

Det senaste är att Dagens Media har skickat följdfrågor till Assefa Communications, som inte har återkommit, enligt Dagens Media.

Hur kändes det att vara där?
– När polisen bekräftade att hon avlidit hade gästerna redan börjat trilla in. Detaljerna var för oss okända så arrangemanget genomfördes. Med det sagt kändes det väldigt olustigt i efterhand när det kom fram så mycket ny information och att Dagens Media får kritik för det.

Linnéa Kihlström är tveksam till att arrangemanget borde ha genomförts, om detaljerna kring situationen varit kända.

– Där och då var det mycket vi inte kände till och det här är ett jättestort arrangemang. Vi var väldigt uppe i det bara, säger hon och fortsätter:

– Hade vi vetat det vi vet idag är det möjligt att eventet inte hade genomförts.

Hade ni som mediepartner kunnat fatta det beslutet?
– Beslutet att ställa in eventet helt måste fattas av arrangören.

Hur påverkas Dagens Medias varumärke nu?
– Jag hoppas att det inte påverkas alltför negativt och jag hoppas folk förstår att det var väldigt lite som var känt just då och att det hade varit ett stort beslut att ställa in och slussa ut folk. Det har framförts mycket negativ kritik och det gör mig som chefredaktör och ansvarig utgivare väldigt ledsen.

Ska ni vara mediepartner till DJ-battle nästa år?
– Vi har inte haft någon utvärdering än och kan inte ta ställning till det.

Hur planerar ni att fortsätta bemöta kritiken?
– Genom att vara tillgängliga och transparenta, svara på frågor och berätta om våra tankar kring denna svåra situation.

Alex Mörén