Webbtjänsten Bokadirekt ser en möjlighet att hjälpa till  – och synas  – under vaccineringskaoset.

På en helsida i Svenska Dagbladet vänder sig Bokadirekt till Sofie Zetterström, affärsområdeschef på 1177 som tar emot bokningar för vaccinering mot covid 19.

– Vi såg att 1177 flaggade för belastningsproblem vid vaccinationsbokning. Är det något pandemin har lärt oss är det vikten av att hålla ihop och hjälpas åt. Vi kan inte erbjuda vaccinforskning men just bokningar är det vi ägnar våra dagar åt. Varför inte erbjuda den kompetensen? Vi hanterar närmare två miljoner bokningar i månaden och är vana vid höga volymer, berättar Bokadirekts vd Christian Fricke.

Vaccinationer, pandemi, det är ju en fråga om liv och död, är det ett bra tillfälle att köra kampanj?
– Det här är ingen stor kampanj. Vi vill hjälpa till. Det är just nu, under pandemin i allmänhet och under vaccinationen i synnerhet som det är aktuellt och vi kanske snabbt skulle kunna hjälpa till och göra en skillnad

Vem har gjort kampanjen?
 – Kampanj och kampanj… jag och Claes de Faire kom på idéen och skrev brevet.

Vad vill ni uppnå?
– Snabbare vaccinationer och att våra kunder så småningom får tillbaka sina bokningar

Vad har ni fått för några reaktioner?
  – Annonsen har onekligen uppmärksammats. Flera glada tillrop, ännu inga negativa kommentarer men heller ännu inte något svar från 1177.