Andreas Sidkvist driver egen pr-byrå, men också kampanjen Kavla ner, som är ett svar på kommunikationsbyråernas inom Komms uppmaning till covid-vaccinering, Kavla upp. Han har fått massiv kritik för sin kampanj efter en artikel i Aftonbladet och överväger nu att lämna ett av sina företag.

En av kritikerna är Kekst-konsulten Lars Lindblad som på Facebook har pekat ut Andreas Sidkvist som ”foliehatt” och som omedelbart ”borde bannlysas från all offentlig verksamhet”.

Vad tänker du om kritiken du får för Kavla Ner-kampanjen?
”Det visar det som är problematiskt just nu, att man inte får kritisera vaccineringen, rekommendationerna eller covid-passen. Gör man det är man en galning, foliehatt eller en konspirationsteoretiker och ska straffas och helst avskedas. Det är allvarligt att man inte få föra en debatt och ännu allvarligare att man censurerar forskare och läkare som är kritiska och tycker att man borde stoppa vaccineringen”, säger Andreas Sidkvist.

Det handlar väl inte bara om att du kritiserar, du uppmanar ju också till att riva ner information från myndigheter?
”Det handlar om att stoppa restriktionerna. Jag anser att de allmänna restriktionerna, som munskydd, att folk inte ska få gå i skolan, utöva idrott och träffa vänner och bekanta är skadliga så jag ser det som civil olydnad. Om man ser något och upplever det som skadligt eller väldigt fel, har man rätt att använda civil olydnad som en aktion, som plogbillsaktivisterna eller Rosa Parks. De använde olagliga metoder men hade moraliskt rätt”.

Hur ser du på att det en pr-kollega vill bannlysa dig som pr-konsult?
”Det är ett tydligt exempel på samtalsklimatet för alla som vill ha en kritisk debatt och använda sina demokratiska rättigheter. Han är en del av den totalitära och auktoritära utvecklingen jag vill protestera mot med Kavla ner. Jag ser också att han inte bemöter argumentet att vaccinerna inte är säkra. Det är lite häxjakt”.

Hur ser du på att kommunikationsbranschen via Komm har orkestrerat Kavla upp-kampanjen?
”Har de självständigt kommit på det må det så vara. Det finns liknande rörelser i andra länder där kändisar agerar för vaccinering. En anledning att det görs nu är att de här vaccinerna inte är godkända fullt ut och har ett villkorat försäljningstillstånd. De uppmanar unga att ta del av den sista Fas-3 eller Fas 4-studierna och det är problematiskt när vaccinen har biverkningar”, säger Andreas Sidkvist, och lägger till:

”Som kommunikationsbranschen agerar nu är inte etiskt försvarbart. Men nu verkar de agera i någon tro att det de gör är det enda rätta och riktiga, men det är problematiskt att de inte tar reda på mer fakta. Nu uppmanar de unga att ta vaccin som har biverkningar, det är helt tabu för mig, det var därför jag skapade Kavla ner. Det krävs samtycke för att delta i ett medicinskt experiment”.

Vad är nästa steg för Kavla ner?
”Nu när jag är bannlyst och smutskastad får jag fortsätta att driva kampanjen. Jag känner att jag måste agera. Medierna borde granska vilka som tjänar pengar på det här. Mitt mål är att få fler att våga säga ifrån och protestera och inte acceptera att unga tar de här sprutorna”.

Hur påverkar ditt engagemang i Kavla ner din verksamhet som pr-konsult?
Hittills har jag mestadels fått massor av pepp och kärlek. Ett av mina företag som jag arbetar mest med nu kanske jag behöver lämna, men det är det i så fall värt.

Vilket företag gäller det?
”Det är Kadunk som jag driver ihop med min kompanjon Susanna Elfors. Vi driver ett community med över 100 000 svenskar som vill semestra hållbart med tåg, Tydligen så blev många upprörda på mig när de läste smutskastningen om mig i Aftonbladet. Så eventuellt blir det så att jag lämnar företaget. Men det är inte klart ännu”.