I undersökningen Finansmarknadsenkäten har svenska investerare fått rangordna Large cap-bolagen på Stockholmsbörsen utifrån hur de skapat respektive förstört värden med sin kommunikation.
Högst rankas för tredje året i rad Assa Abloy som investerarna enligt Box Communications anses ”kunniga”, ”proaktiva” och har en ”tydlig vision som kommuniceras på ett övertygande sätt”.
Låskoncernen följs av Atlas Copco och Autoliv som båda hoppar upp en plats jämfört med ifjol.
Längst ner på listan finns Getinge som hamnade där på grund av otydliga beskrivningar ”med många olika signaler på kort tid och en oförmåga att hantera marknadens förväntningar”, enligt byrån.
Kanske mer överraskande är dock Volvo som trots framgången med reklamfilmen The Epic Split, där skådespelaren Jean-Claude van Damme medverkade, inte lyft utan rankas som näst sämst.
”Framgångarna med reklamfilmen ”The Epic Split” med Jean-Claude van Damme har inte nämnvärt påverkat investerarnas syn på förra årets jumbo, Volvo. Bolaget beskrivs som mer och mer diffusa kombinerat med det ena besparingsprogrammet efter det andra plus lite kartellverksamhet, marknaden vet helt enkelt inte vad som ska komma härnäst. Volvo blir trots detta bara årets nästjumbo”, skriver Mikael Zillén, partner på Box Communications, i ett pressmeddelande.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...