• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

16 Jul 2018

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Utredningen, SOU 2018:56, har genomfört en översyn av det offentliga främjandet av utländska investeringar i Sverige. Utredningen har jämfört de svenska insatserna med tre referensländer: Nederländerna, Danmark och Finland. Slutsatserna visar att Sverige måste förstärka och förbättra insatserna för att inte halka efter. slutsatser

Utredningen, SOU 2018:56, har genomfört en översyn av det offentliga främjandet av utländska investeringar i Sverige. Utredningen har jämfört de svenska insatserna med tre referensländer: Nederländerna, Danmark och Finland. Slutsatserna visar att Sverige måste förstärka och förbättra insatserna för att inte halka efter.

slutsatser
* ”Relativt många” regioner har identifierat samma eller liknande styrkeområden. Sveriges framgångsfaktorer och styrkeområden är ofta ”relativt lika” andra länders. Det innebär att konkurrensen om investeringarna är ”stor både mellan regioner i Sverige och mellan regioner i norra Europa”.
* Framgångsfaktorer och styrkeområden kan bli skarpare ”genom en mer framåtblickande analys av de kommande investeringsbehoven” och på vilket sätt Sverige positionerar och marknadsför sig. Genom ”ett mer proaktivt förhållningssätt till positionering skulle Sverige kunna finna mer unika styrkeområden och arbeta upp en förståelse för svenska framtida framgångsfaktorer”.
* Svenska institutet (SI) ”bör ha det övergripande generella ansvaret för att samordna varumärkesbyggandet för Sverige”. Då ska SI arbeta genom Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet (NSU). SI ska göra NSU mer känt hos ”de många olika intressenterna” inom svenskt varumärkesbyggande.
* Det saknas en strategi och kommunikationsplan specifikt för att öka de utländska investeringarna i Sverige. Den ska utvecklas av Business Sweden i  nära samarbete med Utrikesdepartementet (UD). som uppdragsgivare.
* Den strategiska kommunikationsplanen och innehållet i kommunikationen bör förankras med deltagarna i samverkansgruppen Team Sweden Invest (samordning av främjande myndigheter).
* Intervjuer med svenska främjandeaktörer och utländska främjandeorganisationer om resurstilldelningen, visar ”tydligt att Sverige riskerar att halka efter i utlandsrepresentationen för investeringsfrämjandet”.
* Sverige har en ”outvecklad eftervård av de företag som har investerat i landet” och jämförbara länder” har en betydligt effektivare kontakt med företagen genom uppföljande intervjuer, enkätundersökningar och olika former av nätverkande”.
* Andra länder har mer ”utvecklade metoder för att välkomna personal och medföljande” när nya företag etablerar sig i landet.
* I de länder där eftervården  prioriteras utgör investeringar av nyetablerade företag ”en betydande andel av de utländska investeringarna”.
* Sverige bör utveckla en ”mer aktiv organisation både nationellt och regionalt för att följa upp hur företagen upplever sin etablering, vilket stöd man behöver för att göra tilläggsinvesteringar och säkerställa att personal och medföljande trivs i Sverige”.
* Utländska bolag som etablerar sig i landet har ”en i huvudsak starkt positiv upplevelse av Sverige” och enligt Business Sweden har planerar 72 procent av företagen som har investerat i Sverige de senaste fem åren att expandera sin verksamhet i landet inom de närmaste åren”.
* Sverige har ett Net Promoter Score (NPS) på 5 procent.
* Sveriges index dras ner av möjligheterna att hitta rätt kompetens och det särskilt inom eftermarknad, produktutveckling och affärstjänster.
* Närheten till kunder, bra flygförbindelser och närhet till samarbetspartners talar för Sverige. Tillgång till prisvärd och grön energi, hållbar produktion och andra insatsvaror och tillgången på bostäder rangordnas lågt. De svenska insatserna för att främja samarbete och innovation, samverkan om forskning och utveckling, samt svenska testmarknader hamnar i mitten av styrkeområdena.
Med rätt insatser skulle de högkvalitativa investeringarna fördubblas till 50 stycken per år från och med 2020 med ”större resurser för marknadsföring, försäljning och eftervård.”
 
Utredningen föreslår att regeringen ökar insatserna för att få investerare till Sverige med 44 miljoner kronor per år.
* 12 miljoner så att Business Sweden kan ta fram en kommunikationsplan och en kommunikationsstrategi, ökar resurserna för kampanjer och ta fram digitala verktyg.
* 2,5 miljoner till en samordnare som bistår med kartläggning av behov och myndighetskontakter.
* 2 miljoner kronor till en analys av framtida styrkeområden för Sverige.
* 4 miljoner till en ”Welcome to Sweden”-funktion samt expatcenter i Lund, Göteborg och Stockholm.
* 4 miljoner till stärkt eftervård av investeringar.
* 0,8 miljoner kronor till en kommun-coach på Business Sweden med uppdrag att stötta lokala företrädare.
* 15 miljoner kronor till ökad permanent utlandsrepresentation.
* 0,75 miljoner kronor till att använda exportinsatserna Born Globals och Going Global till investeringsinsatser.
* 2 miljoner kronor till att stärka SIs roll i arbetet med varumärket Sverige.
* 1 miljoner kronor till Tillväxtanalys till utvärdering av insatserna.  
 

de gjorde utredningen
Jan Larsson, särskild utredare
Susanna Silversol, sekreterare

experter
Pia Roed, kansliråd, UD
Johan Norin, ämnesrådet i näringsdepartementet
Bengt Toresson,  , departementsrådet i miljö- och energidepartementet
Björn Wollentz, militärsakkunnig i försvarsdepartementet
Ulrika Cederskog Sundling, vd, Business Sweden
Johan Eklund, professor, Entreprenörskapsforum
Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom, Stockholms Handelskammare
Isabella de Feudis, vd för Riskkapitalföreningen
Stefan Johansson, vd för Ingenjörssamfundet
Torbjörn Bengtsson, affärsutvecklare
Peter Alberius, chef för Rise
Ann-Christine Schmidt, chef för Skellefteå Kraft

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

undersökningar

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2024-03-07, 16:43

Änglamark petar Apoteket i hållbarhetsranking

Det har skett ett skifte i byrån SB Insights ranking SB Index över de varumärken som uppfattas mest hållbara av konsumenterna.

undersökningar
2022-05-08, 22:01

De vann partiledardebatten – poll of polls

Ulf Kristersson (m) tog hem partiledardebatten 8svt), det visar en sammanvägning av Aftonbladets och Expressens enkäter från Demoskop respektive Kantar Sifo. I relation till partiernas storlek i mandat, ser det annorlunda ut.

undersökningar
2021-05-04, 05:59

Tiktok förbi Snapchat bland ungdomarna

Den kinesiska appen Tiktok har passerat amerikanska Snapchat i daglig räckvidd bland ungdomarna. Detta enligt statistik från MMS.

undersökningar
2018-08-14, 10:07

Svenska forskare visar samband mellan skatteparadis och miljöförstöring

Forskarna från Stockholm Resilience Centre, Kungliga Vetenskapsakademin och universitetet i Amsterdam har presenterat en studie som visar samband mellan skatteparadis och miljöförstöring.

undersökningar
2018-08-09, 07:12

Svenskarna mindre pigga på politisk reklam

Undersökningen, gjorde bland 1 000 personer, tyder på att svenskarna är mer negativa till reklam i år jämfört med 2014. Andelen ganska eller mycket positiva har minskat marginellt från 16 till 15 procent.’ Andelen ganska eller mycket negativa har däremot ökat från 30 till 45 procent. Respondenterna fick svara på frågan: Vilken är din allmänna inställning till reklam från politiska partier? svaren i procent

undersökningar
2018-08-06, 05:12

INIZIO: De rödgröna knappar in på Alliansen

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel via en webbenkät som 2 295 har besvarat 25 juli – 2 augusti.

undersökningar
2018-08-01, 06:47

Färre positiva till reklam – högskoleutbildade mest negativa

Undersökningen bygger på 1 086 intervjuer genomförda 14–21 juni 2018. med svarsfrekvensen 50 procent. Undersökningen visar att 50 procent är ganska eller mycket negativt inställda till reklam, jämfört med 52 procent 2016, då undersökningen genomfördes senast. Andelen ”mycket negativa” ligger på 19 procent. Andelen positiva till reklam har dock minskat från 18 till rekordlåga 17 procent.

undersökningar
2018-07-31, 06:13

Ipsos köper delar av GFK

Ipsos betalar i cash drygt 1 miljard kronor för fyra av GFKs divisioner:  customer experience, experience innovation, health och public affairs. Ipsos stärker sig inte bara inom de nämnda divisionerna utan får även ett bättre fotfäste i Tyskland genom affären.   De fyra divisionerna ligger på intäkter för uppskattningsvis drygt 2 miljarder kronor varav 55 procent kommer från EMEA, 39 procent från Amerika.

undersökningar
2018-07-31, 03:15

En tredjedel av storbolagen följer inte FNs globala utvecklingsmål

Undersökningen bygger på en genomgång av de senaste hållbarhetsredovisningarna från samtliga 93 svenska bolag på Stockholmsbörsens large cap-lista.

undersökningar
2018-07-25, 22:07

IPSOS: Max 42 procent till de rödgröna

Sämsta utfall är beräknat efter antalet väljare som redan har bestämt sig för att rösta på ett parti. Bästa utfall sker, som Ipsos ser det, när partiet lyckas behålla sin nuvarande väljare men också erövrare andra partiets väljare so överväger att rösta på partiet.   Undersökningen, som presenteras i Dagens Nyheter, gjordes 7-17 juni via 1805 intervjuer varav 803 via telefon och 1002 via webbpanel.

undersökningar
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Tre petar två tungviktare
  • Valet av M-ordförande i Stockholm – det står på spel
  • Riksbankens kommunikation hamnar hos it-bolag

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram