I skriften ”Fem röster om godset – Industrins beroende av järnvägen” låter Svenskt Näringsliv fem exportföretag som är mer eller mindre beroende av en väl fungerande järnväg berätta hur de upplever järnvägssystemet – och därmed ge godset ett ansikte.
 
Bland annat visar skriften hur det eftersatta underhållet påverkar företagen, som för att vara konkurrenskraftiga måste ha transporter som kommer fram i tid.
 
Förutom att driftstörningar kan kosta industrin en hel del pengar – SSABs logistikchef Per Bondemark berättar exempelvis att ett två veckor långt stopp kostade bolaget 500 miljoner kronor – kan det också skada relationerna till kunderna. En bild som framkommer är dock att företagen själva är ganska duktiga på att lösa kapacitetsproblemen på olika sätt.
 
Sammantaget ska skriften visa på hur viktigt ett pålitligt järnvägssystem är för industrin.
– Det som kommer fram ur dessa berättelser är att det behövs en långsiktig strategi för driftunderhåll av och rena investeringar i det svenska järnvägsnätet, säger Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv, och en av författarna bakom skriften.
 
Han säger att kapacitetsutredningen visar på vad ett långsiktigt eftersatt underhåll kan leda till, och menar att Sverige behöver öka investeringarna i infrastrukturen för att fortsätta kunna konkurrera globalt.
– Sverige satsar minst av jämförbara länder på infrastruktur. Det man efterfrågar från företagens sida är en väl underhållen, kapacitetsstark och robust järnväg, säger Mårten Bergman.
 
Skriften tar också upp förslaget om höjda banavgifter, som enligt Svenskt Näringsliv skulle vara ”till nackdel för den svenska industrins konkurrenskraft”. Även de nya IMO-reglerna, som bestämmer svavelhalten i fartygsbränsle, kritiseras.
 
De företag som medverkar i skriften är ABB, LKAB, Stora Enso, SSAB och Volvo.
 
Skriften har skrivits av Svenskt Näringsliv tillsammans med konsultföretaget WSP. Näringslivets Transportråd, Transportgruppen, Jernkontoret, Skogsindustrierna och Svemin har ingått i en referensgrupp.
 
Läs hela rapporten här.