Svenska marknadsförare arbetar under stor press, och vi är inte ensamma. En brittisk studie från Optimizely visar att 81procent av marknadscheferna nu upplever att förväntningarna från ledningen ökar, trots att deras budgetar och team krymper. För att lösa detta räcker det inte att bara ”arbeta smartare”. Det handlar om att ompröva hur marknadsföringsteam struktureras och att de får de befogenheter de behöver.
En lösning vinner redan momentum i hela Europa: Tiger teams. Det är snabbrörliga, tvärfunktionella enheter som är specialutformade för att lösa komplexa utmaningar snabbt och effektivt. Enligt rapporten använder 53 procent av de brittiska marknadsförarna nu Tiger teams för att möta ökande komplexitet och större krav. Den siffran är ännu högre, 61 procent, bland stora företag.
Det är ingen slump att denna trend växer parallellt med den ökande komplexiteten inom marknadsföring. En fjärdedel av marknadsförarna uppger att traditionella strategier blir för komplexa och spretiga för att kunna genomföras effektivt. Samtidigt säger 56 procent att helt integrerade it-system är avgörande för att lyckas.
Det är i det sammanhanget som styrkan med tiger teams blir som allra tydligast. Istället för att verka i fragmenterade silos banar tiger teams väg för att innehållsskapare, performance marketers, analytiker och utvecklare effektivt kan samverka kring gemensamma mål, ofta med stöd av enhetliga plattformar och realtidsdata. I kombination med avancerade verktyg som ai och experimenteringsverktyg kan dessa team leverera smartare, snabbare och mer relevanta kundupplevelser.
Ändå fungerar modellen bara om rätt resurser och verktyg finns på plats för att stödja den. 41procent av marknadsförarna i vår studie betonade att bättre ai-integration är den enskilt viktigaste möjligheten för att förbättra effektiviteten. Utan en integrerad plattform som grund riskerar tiger teams att bli kortsiktiga brandsläckare snarare än katalysatorer för innovation.
Efter flera års erfarenhet inom svensk martech-industri har jag observerat att nyckeln till framgång idag ligger i skärningspunkten mellan team som designats för att samverka optimalt och teknisk integration. Med en omfattande och specialbyggd plattform som stöd kan moderna marknadsföringsteam samla innehåll, data, personalisering och experimentering i ett sammankopplat intelligent arbetsflöde.
Sverige har utvecklat en stark, modern marknadsföringsidentitet som blandar kreativitet, minimalism och digital innovation, vilket bevisas av många internationellt prisbelönta marknadsföringskampanjer och vi har flera startups som har haft imponerande framgångar globalt. Men i takt med att förväntningarna stiger och komplexiteten fördjupas måste vi anta nya verksamhetsmodeller för att fortsätta att ligga steget före. Tiger teams är mer än en trend – de är en strategisk möjliggörare för marknadsförare som vill bygga, testa och skala upp meningsfulla kundupplevelser i realtid.
Låt oss inte vänta tills komplexiteten blir ohanterlig. Låt oss börja bygga mer innovativa team nu med den hastighet, struktur och de system som behövs för att blomstra.
Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
