• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

31 Jul 2025

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

Svenska marknadsförare arbetar under stor press, och vi är inte ensamma. En brittisk studie från Optimizely visar att 81procent av marknadscheferna nu upplever att förväntningarna från ledningen ökar, trots att deras budgetar och team krymper. För att lösa detta räcker det inte att bara ”arbeta smartare”. Det handlar om att ompröva hur marknadsföringsteam struktureras och att de får de befogenheter de behöver.

En lösning vinner redan momentum i hela Europa: Tiger teams. Det är snabbrörliga, tvärfunktionella enheter som är specialutformade för att lösa komplexa utmaningar snabbt och effektivt. Enligt rapporten använder 53 procent av de brittiska marknadsförarna nu Tiger teams för att möta ökande komplexitet och större krav. Den siffran är ännu högre, 61 procent, bland stora företag.

Det är ingen slump att denna trend växer parallellt med den ökande komplexiteten inom marknadsföring. En fjärdedel av marknadsförarna uppger att traditionella strategier blir för komplexa och spretiga för att kunna genomföras effektivt. Samtidigt säger 56 procent att helt integrerade it-system är avgörande för att lyckas.

Det är i det sammanhanget som styrkan med tiger teams blir som allra tydligast. Istället för att verka i fragmenterade silos banar tiger teams väg för att innehållsskapare, performance marketers, analytiker och utvecklare effektivt kan samverka kring gemensamma mål, ofta med stöd av enhetliga plattformar och realtidsdata. I kombination med avancerade verktyg som ai och experimenteringsverktyg kan dessa team leverera smartare, snabbare och mer relevanta kundupplevelser.

Ändå fungerar modellen bara om rätt resurser och verktyg finns på plats för att stödja den. 41procent av marknadsförarna i vår studie betonade att bättre ai-integration är den enskilt viktigaste möjligheten för att förbättra effektiviteten. Utan en integrerad plattform som grund riskerar tiger teams att bli kortsiktiga brandsläckare snarare än katalysatorer för innovation.

Efter flera års erfarenhet inom svensk martech-industri har jag observerat att nyckeln till framgång idag ligger i skärningspunkten mellan team som designats för att samverka optimalt och teknisk integration. Med en omfattande och specialbyggd plattform som stöd kan moderna marknadsföringsteam samla innehåll, data, personalisering och experimentering i ett sammankopplat intelligent arbetsflöde.

Sverige har utvecklat en stark, modern marknadsföringsidentitet som blandar kreativitet, minimalism och digital innovation, vilket bevisas av många internationellt prisbelönta marknadsföringskampanjer och vi har flera startups som har haft imponerande framgångar globalt. Men i takt med att förväntningarna stiger och komplexiteten fördjupas måste vi anta nya verksamhetsmodeller för att fortsätta att ligga steget före. Tiger teams är mer än en trend – de är en strategisk möjliggörare för marknadsförare som vill bygga, testa och skala upp meningsfulla kundupplevelser i realtid.

Låt oss inte vänta tills komplexiteten blir ohanterlig. Låt oss börja bygga mer innovativa team nu med den hastighet, struktur och de system som behövs för att blomstra.

Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-15, 06:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-15, 04:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 06:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-26, 09:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 04:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 14:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 07:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-26, 14:08

”Elisabeth Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tror att en ny klimatpolitik kan locka lättrörliga väljare till Moderaterna.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-26, 06:47

”Energifrågan grunden för Magdalena Andersson(s) regeringsbildning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För Socialdemokraternas del kan energipolitiken bli knäckfrågan för att få till en regering.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-25, 16:00

”Inte bäst för MP att vara Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tycker att Miljöpartiet ska fundera över sin roll som ”Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning”.

almedalen 2025debattklimat
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Magnus Ranstorp och Paulina Brandberg söker samma jobb
  • Reklamprofil blir chef för Fotografiska
  • The Labyrinth värvar liberalt
  • Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025
  • Akavia värvar från Demoskop

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram