Det finns förstås massor att lära av batteritillverkaren Northvolts krasch. Läxan är självklart oerhört dyr, men i varje kris bor en chans. Och vad har vi för val. Vi måste gå vidare och göra det bästa av den otrevliga situationen.

Det är inte första gången ett stort industriprojekt kraschar. Stålverk 80 är ett exempel. Saabs biltillverkning av bilar är ett annat. I vårt hörn av världen kanske några minns de stolta världserövrande webb-byråerna Spray, Framfab och Icon Medialab och för all del super-pr-byrån Rikta. Alla poff- – borta. Byråerna dog, men ansträngningarna var inte förgäves. Talangerna som odlades blomma upp på annat håll och har säkert haft nytta av sina nätverk för resten av yrkeskarriären.
Webbyråernas kompetens kom till nytta i bygget av bland annat Spotify, som trots en tuff start lyfte. Förhoppningsvis blir det så även för Northvolts medarbetare.

En annan reflektion kring Northvolt-konkursen är hur bittert det kan låta på sociala medier. Ansvar, i hårda ord utkrävs av den förra regeringen och inte minst Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson. Hon ska rentav ställas inför riksrätt för att ha öppnat AP-fonderna för finansiering av Northvolt.

I botten ligger också en kampanj mot Northvolt. Affärsvärlden har hämtat in pengar från okända finansiärer för att särskilt hitta baksidan av stora omställningsprojekt som Northvolt. Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson går i armkrok med opinionsbildaren Henrik Jönsson, som ifrågasätter att projekt som Northvolt subventioneras av skattemedel.  Även professor Magnus Henrekson har fått pengar, i hans fall för en rapport som ifrågasätter de gröna projekten. Det är förstås fritt att tycka vad man vill och fritt att torgföra det på lämpligt sätt, även om jag kan tycka att lönsamma Affärsvärlden skulle kunna stå över hemlig miljonfinansiering. Henrik Jönsson hymlar i alla fall inte med att han är en opinionsbildare.

Det är också intressant påverkansmetod långt bortom Spinn och Guldägget som växer fram. För några miljoner går det att köpa inflytelserika redaktörer, professorer och opinionsbildare utan att behöva använda sig av lobbyister eller public affairs-konsulter. Nu ska sägas att jag inte tror att den nämnda trion är orsaken till Northvolts konkurs, men vilken roll har de i att piska på opinionen åt ett visst håll? Kommer detta att vara en faktor för nästa gäng som vill testa vingarna för ett visionärt projekt?

Ett resultat av alla Northvolt-miljarder blir att bokproduktionen i Sverige ökar. Jag har hört om fyra böcker som ska skrivas om projektet.

Vad jag har hört ska Northvolt-grundaren Peter Karlsson skriva en bok, liksom journalisten Gunnar Lindstedt samt en reporter på Aftonbladet och ytterligare någon.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare
rolf@dagensopinion.se

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...