För dig som jobbar med opinionsbildning

Söndag 16 juni 2024

”Alice i EU-land och Jimmie i förlorartröjan”

Rolf van den Brink

Tipsa oss Logga in
Tipsa oss Logga in

Svenska företag halkar efter Europa i webbrankning

Årets vinnare i undersökningen är SCA, som med 80,5 av 100 möjliga poäng klättrar från tredje plats upp till första plats i Hallvarsson och Halvarssons årliga webbrankning, som numera heter KWD Webranking.
 
På andra plats hamnar SKF med 73,75 poäng och på tredje plats återfinns fjolårets vinnare Swedish Match med 73,5.
 
Årets vinnare i undersökningen är SCA, som med 80,5 av 100 möjliga poäng klättrar från tredje plats upp till första plats i Hallvarsson och Halvarssons årliga webbrankning, som numera heter KWD Webranking.
 
På andra plats hamnar SKF med 73,75 poäng och på tredje plats återfinns fjolårets vinnare Swedish Match med 73,5.
 
Rank 2011
Rank 2010
Företag
Poäng 2011
Diff
1
3
SCA
80,50
5,50
2
4
SKF
73,75
-0,25
3
1
Swedish Match
73,5
-4,00
4
2
Trelleborg
70,25
-6,75
5
9
Swedbank
70,00
-0,50
6
6
Billerud
68,25
-4,75
7
30
Fabege
66,75
10,25
8
7
Husqvarna
66,50
-4,50
9
10
TeliaSonera
65,75
-3,75
10
13
Skanska
63,50
-3,00
11
12
Axfood
63,25
-3,75
11
11
Electrolux
63,25
-5,50
11
5
Scania
63,25
-10,5
14
14
Atlas Copco
62,75
-3,50
15
23
Sandvik
62,25
1,25
16
18
SEB
61,25
-2,00
17
15
Stora Enso
58,25
-7,00
18
46
Hexagon
57,00
6,00
19
26
Holmen
56,75
-1,75
19
7
Nordea
56,75
-14,25
19
42
Oriflame
56,75
3,50
 
Sett till hela Europa får dock Sverige lägre genomsnittspoäng i årets undersökning, som omfattar cirka 750 företag från 23 länder. Sverige tappar därmed två platser och hamnar på plats 7, med ett poänggenomsnitt på 43,5. Jämfört med ifjol har Sverige tappat 7,5 poäng.
 
Anledningen till det dåliga resultatet beror enligt undersökningen på att kraven på engelskspråkigt innehåll ökat. Karriär-, Press-, och CSR-avsnitten var svenska bolag svagare på i år, dock får bolagen högre betyg vad gäller IR och bolagsstyrning.
 
Bäst i Europa i år enligt undersökningen är Finland, med 55,9 poäng.
 
Rank 2011
Rank 2010
Land
Medel 2011
Diff
Medel 2010
1
1
Finland
55,9
-2,1
58,0
2
2
Tyskland
49,9
-4,0
53,9
3
4
Danmark
46,9
-5,3
52,2
4
7
Storbritannien
46,4
-2,4
48,8
5
3
Nederländerna
45,0
-8,2
53,2
6
11
Österrike
44,8
2,0
42,8
7
5
Sverige
43,8
-7,5
51,0
8
6
Norge
42,8
-7,5
50,3
9
10
Frankrike
40,2
-3,7
43,9
10
9
Belgien
38,9
-5,5
44,4
11
13
Spanien
38,5
-3,3
41,8
12
8
Schweiz
38,4
-8,5
46,9
13
12
Portugal
37,6
-4,6
42,2
14
16
Italien
36,8
-2,8
39,6
15
17
Irland
36,0
-1,9
37,9
16
19
Grekland
32,1
-3,8
35,9
17
21
Ryssland
30,2
-3,3
33,5
18
18
Polen
27,3
-8,9
36,2
19
20
Turkiet
26,3
-7,2
33,5
 
     
Undersökningen tittar även på företagens närvaro i sociala medier, där Linkedin är det mest använda sociala mediet bland svenska företag. Tre fjärdedelar av bolagen har ett konto där som har uppdaterats den senaste månaden, enligt undersökningen.
 
Social media
Antal 2011
Procent 2011
Linked In
75
75%
YouTube
43
43%
Twitter
32
32%
Facebook
24
24%
Slideshare
23
23%
Flickr
22
22%
Scribd
5
5%
Närvaro i sociala medier av 100 undersökta bolag.
 
 
Drygt 950 webbplatser har rankats, utifrån 120 kriterier. Rankningen bygger på enkäter bland 296 investerare, analytiker och journalister, samt 205 studenter och arbetssökande.
 
Ardalan Samimi

 

Tipsa dagens opinion

Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.

Lämna ett tips

Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.

Svenska företag halkar efter Europa i webbrankning 2011-10-31T09:37:35+01:00 Dagens Opinion Dagens Opinion