Årets vinnare i undersökningen är SCA, som med 80,5 av 100 möjliga poäng klättrar från tredje plats upp till första plats i Hallvarsson och Halvarssons årliga webbrankning, som numera heter KWD Webranking.
På andra plats hamnar SKF med 73,75 poäng och på tredje plats återfinns fjolårets vinnare Swedish Match med 73,5.
Rank 2011
|
Rank 2010
|
Företag
|
Poäng 2011
|
Diff
|
1
|
3
|
SCA
|
80,50
|
5,50
|
2
|
4
|
SKF
|
73,75
|
-0,25
|
3
|
1
|
Swedish Match
|
73,5
|
-4,00
|
4
|
2
|
Trelleborg
|
70,25
|
-6,75
|
5
|
9
|
Swedbank
|
70,00
|
-0,50
|
6
|
6
|
Billerud
|
68,25
|
-4,75
|
7
|
30
|
Fabege
|
66,75
|
10,25
|
8
|
7
|
Husqvarna
|
66,50
|
-4,50
|
9
|
10
|
TeliaSonera
|
65,75
|
-3,75
|
10
|
13
|
Skanska
|
63,50
|
-3,00
|
11
|
12
|
Axfood
|
63,25
|
-3,75
|
11
|
11
|
Electrolux
|
63,25
|
-5,50
|
11
|
5
|
Scania
|
63,25
|
-10,5
|
14
|
14
|
Atlas Copco
|
62,75
|
-3,50
|
15
|
23
|
Sandvik
|
62,25
|
1,25
|
16
|
18
|
SEB
|
61,25
|
-2,00
|
17
|
15
|
Stora Enso
|
58,25
|
-7,00
|
18
|
46
|
Hexagon
|
57,00
|
6,00
|
19
|
26
|
Holmen
|
56,75
|
-1,75
|
19
|
7
|
Nordea
|
56,75
|
-14,25
|
19
|
42
|
Oriflame
|
56,75
|
3,50
|
Sett till hela Europa får dock Sverige lägre genomsnittspoäng i årets undersökning, som omfattar cirka 750 företag från 23 länder. Sverige tappar därmed två platser och hamnar på plats 7, med ett poänggenomsnitt på 43,5. Jämfört med ifjol har Sverige tappat 7,5 poäng.
Anledningen till det dåliga resultatet beror enligt undersökningen på att kraven på engelskspråkigt innehåll ökat. Karriär-, Press-, och CSR-avsnitten var svenska bolag svagare på i år, dock får bolagen högre betyg vad gäller IR och bolagsstyrning.
Bäst i Europa i år enligt undersökningen är Finland, med 55,9 poäng.
Rank 2011
|
Rank 2010
|
Land
|
Medel 2011
|
Diff
|
Medel 2010
|
1
|
1
|
Finland
|
55,9
|
-2,1
|
58,0
|
2
|
2
|
Tyskland
|
49,9
|
-4,0
|
53,9
|
3
|
4
|
Danmark
|
46,9
|
-5,3
|
52,2
|
4
|
7
|
Storbritannien
|
46,4
|
-2,4
|
48,8
|
5
|
3
|
Nederländerna
|
45,0
|
-8,2
|
53,2
|
6
|
11
|
Österrike
|
44,8
|
2,0
|
42,8
|
7
|
5
|
Sverige
|
43,8
|
-7,5
|
51,0
|
8
|
6
|
Norge
|
42,8
|
-7,5
|
50,3
|
9
|
10
|
Frankrike
|
40,2
|
-3,7
|
43,9
|
10
|
9
|
Belgien
|
38,9
|
-5,5
|
44,4
|
11
|
13
|
Spanien
|
38,5
|
-3,3
|
41,8
|
12
|
8
|
Schweiz
|
38,4
|
-8,5
|
46,9
|
13
|
12
|
Portugal
|
37,6
|
-4,6
|
42,2
|
14
|
16
|
Italien
|
36,8
|
-2,8
|
39,6
|
15
|
17
|
Irland
|
36,0
|
-1,9
|
37,9
|
16
|
19
|
Grekland
|
32,1
|
-3,8
|
35,9
|
17
|
21
|
Ryssland
|
30,2
|
-3,3
|
33,5
|
18
|
18
|
Polen
|
27,3
|
-8,9
|
36,2
|
19
|
20
|
Turkiet
|
26,3
|
-7,2
|
33,5
|
|
Undersökningen tittar även på företagens närvaro i sociala medier, där Linkedin är det mest använda sociala mediet bland svenska företag. Tre fjärdedelar av bolagen har ett konto där som har uppdaterats den senaste månaden, enligt undersökningen.
Social media
|
Antal 2011
|
Procent 2011
|
Linked In
|
75
|
75%
|
YouTube
|
43
|
43%
|
Twitter
|
32
|
32%
|
Facebook
|
24
|
24%
|
Slideshare
|
23
|
23%
|
Flickr
|
22
|
22%
|
Scribd
|
5
|
5%
|
Närvaro i sociala medier av 100 undersökta bolag.
|
Drygt 950 webbplatser har rankats, utifrån 120 kriterier. Rankningen bygger på enkäter bland 296 investerare, analytiker och journalister, samt 205 studenter och arbetssökande.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...