Undersökningen mäter nöjd-kund-index hos företag som varit i kontakt med kommunen.
Jan Torége, handläggare på avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad på SKL förklarar:
– Ja, alltså, vi ha använt den rubriken. Det vi gör är en servicemätning på en myndighetsutövning. Det är en viktig del av företagsklimatet, men vår undersökning är inte lika bred som Svenskt Näringslivs.
Salem nådde 81 av 100 och klockade in strax före Surahammar och Trosa.
I botten hamnade Orust, Tyresö och Värmdö, alla med med index på 61, 63 respektive 53. Snittvärdet låg på 66.
Kommunerna betalar en fast avgift på 10 000 kronor för att få vara med i undersökningen. Utöver det ska kommunen betala 100 kronor per hanterat företagsärende. Totalt granskades 28 000 ärenden hos 166 betalande kommuner. Intäkterna för SKL ligger på närmare 5 miljoner kronor.
Topp tio av 166 kommuner (index)
1. Salem (81)
2. Surahammar (80)
3. Trosa (76)
4. Kil (75)
5. Askersund (74)
6. Sunne (74)
7. Köping (74)
8. Ludvika (74)
9. Finspång (74)
10. Mönsterås (74)
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...