För sjätte gången har Differ genomfört undersökningen Sveriges grönaste varumärke, där får svenska folket avgöra vilka som vinner miljömedaljen. I år tog Änglamark och SJ hem segern, två varumärken som länge hållit ställningarna på miljötoppen.

Undersökningen gjordes genom att låta drygt 1 000 respondenter i åldern 15-74 år fritt ange de varumärken som de anser vara grönast. Datainsamlingen skedde under december månad 2014. I nästa led rangordnas de varumärken som angetts på en intern miljöskala. Undersökningen korar därför två vinnare i två kategorier. Den första kategorin tas hem av det varumärke som angetts av flest respondenter och den andra av det varumärke som hamnat högst upp på den interna miljörankningen.

Änglamark vann i kategori ett, med marginal. På andra plats kom städproduktsleverantören Grumme och bronset togs hem av Coops själv.

Sj vann i den andra kategorin, för fjärde gången. I år efter att ha rankats som grönast av de 87 varumärken hämtade ur åtta olika branscher: dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek. Coop tog silver och tredjeplatsen gick till elleverantören GodEl.  

– Generellt ligger resultatet stabilt, det är samma pristagare som föregående år. Det visar på att man måste satsa på långsiktighet i de här frågorna. Den stora rörelsen som går att se, sedan första mätningarna 2008, är att alla branscher ligger på ungefär samma nivå av miljöengagemang. Tidigare fanns en stor spridning. De som varit bäst ligger kvar eller dippar medan varumärken som legat lågt kommer ikapp, säger Ulrika Burling,
vd på Differ.
Branscher som apotek, snabbmat, resor och transport har blivit grönare än tidigare. Undersökningen visade också att 75 procent av respondenterna ibland, ofta eller alltid göra aktiva gröna val.
Är det något särskilt varumärke som utmärkt sig?
– Livsmedelskedjan Lidl har gjort ett stort lyft i miljörankingen.

Eftersom alla företag blir bättre på miljö- och hållbarhetsarbete, vad krävs för att sticka ut?
– Det blir svårt. Frågan är om de som profilerat sig som gröna och lever på sitt miljötänk kommer att kunna behålla sin styrka på marknaden. Snart är inte det lika unikt. Det skulle kräva en andra våg av miljötänk.