Canon har anlitat Yougov för att undersöka nordbors förhållande till bilder på sociala medier och presenterar tesen att bilder utan likes skapar stress hos unga nordbor och värst är det i Norge och Sverige. Mer än en av fem ungdomar i Sverige känner stress när ingen gillar de bilder som de delar i sociala medier och i Norge är än värre med 25 procent stressade ungdomar. I Finland och Danmark var 17 procent av ungdomarna stressade. 12 procent av de vuxna kände stress över bilder ingen gillade i Sverige.
”Det är tur att oron verkar avta med åldern, men det finns ju olika sätt att minska sin bildstress. Antingen får man lära sig strunta i vad andra tycker eller så lär man sig helt enkelt bli en bättre fotograf”, kommenterar Helen, Iwefors-Häggblom, kommunikationschef på Canon. Canons undersökning visar att 53 procent av svenskarna är nöjda med sina bilder jämfört med 55 procent av finnarna och 46 procent av norrmännen och 35 procent av danskarna.
Huaweis presenterar undersökning Perfect Portrait som har tagits genomförts av GFK Norm. Undersökningen visar att 41 procent av svenskarna föredrar att ta del av semesterbilder på sociala medier. Den mest populära rekvisitan för en selfie är en strand. Dock är träningsbilder ågot som många svenskar irriterar sig på. Undersökningen visar också att närmare hälften tycker att självporträtt gör sig bäst utan rekvisita.
”I dag använder allt fler sin smartphone som kamera även under semestern och på resor. Vår undersökning visar dessutom att det är just bilder från semestern som svenskarna främst delar på sociala medier. Eftersom telefonerna till stor grad har ersatt de traditionella kamerorna är det extra viktigt för oss som mobiltillverkare att utveckla dessa i våra produkter”, kommenterar Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei.
det här föredrar svenskarna att se på sociala medier (Huawei)
1. Vänner
2. Natur
3. Semesterbilder
4. Djur
5. Inredning
1. Vänner
2. Natur
3. Semesterbilder
4. Djur
5. Inredning
det här irriterar svenskarna mest på sociala medier (Huawei)
1. Träningsbilder
2. Kändisar
3. Mat
4. Självporträtt
5. Citat
det här får svenskarna att gilla bilder (Canon)
den är rolig 36 procent
den förmedlar något 32
den är snygg 29
de minst populära motiven (Canon)
konst/musik 3
arkitektur 4
sport 5
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...