– Vi vill stämma av och se om vi uppnått våra syften med vår närvaro, se vad det har lett till, vad allmänheten tycker och vad vi kan göra bättre. Helt enkelt hur vi kan utveckla vår närvaro, säger Claes Helge, kommunikationsstrateg på Rikspolisstyrelsen.
Det var för cirka 1,5 år sedan som Polisen först gav sig ut i de sociala kanalerna. I dag har deras närvaro vuxit till mellan 80 och 85 Facebook-sidor och ett 40-tal Twitter-konton. Men det har inte varit helt okontroversiellt. Till exempel har enskilda polismän, som så många andra på nätet, uttryckt sig slarvigt och vållat stora reaktioner. Samtidigt anser vissa att polisen, som statsvetaren Ulf Bjereld uttryckte det på Ajour, ska som en del av statsmakten tjäna folket och inte försöka vara en del av folket med inställsam ton och en "populistisk ’Hö hö-mentalitet’".
På polisen säger man att syftet med deras närvaro är att komma medborgarna närmare.
– Vi vill använda kanalerna för att kommunicera med medborgarna och nå ut med brottsförebyggande information, få in tips och få till en mer direkt kommunikation. Göra det enklare och mer tillgängligt. Det är ett komplement till våra andra kanaler, säger Claes Helge.
Vad har ni fått för respons?
– Vi får väldigt mycket kommentarer på våra kanaler. Man märker att engagemanget för polisen och för våra sociala medie-kanaler är stort hos medborgarna. Kommentarerna gäller både vad vi gör bra och vad vi gör dåligt, allmän uppmuntran och kritik. Det är många som engagerar sig.
Kritiken från medborgarna brukar vara av blandad art, säger Claes Helge vidare.
– Det kan handla om exempelvis varför vi inte står på ett visst ställe med fartkontroll. Vi försöker med våra Facebook-sidor fokusera på lokala frågor, därför har vi många Facebook-sidor. I till exempel Stockholmsområdet har vi ett 60-tal sidor, då blir det en lokalförankring och många frågor på lokalplan.
Undersökningen, som i slutet på januari skickades ut till följarna, beräknas bli klar i mars. Polisen kommer därefter att gå ut med en sammanfattning av resultatet både på hemsidan och i de sociala medierna.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
IR-ansvarig till Academedia
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...