Han berättade då att den norska PO har lyckas driva fram en modell där samma regelverk gäller för samtliga texter oavsett kanal och oavsett om texterna är skrivna i tjänsten eller privat. Samma regelverk ska gälla för texter i papperstidningen och på webben, på twitter och bloggar. Det spelar inte någon roll om journalister twittrar och bloggar som privatpersoner.
– Jag skulle vilja ha det så även i Sverige, sa Ola Sigvardsson.
Om mediebolagen skulle enas om samma modell här i Sverige skulle det betyda att Jan Helin som ansvarig utgivare för Aftonbladet skulle stå tills svars för vad Oisín Cantwell twittrar om under sin ledighet. Likaså skulle Expressens Thomas Mattsson bli ansvarig för vad Niklas Svensson bloggar om på sin fritid.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...