Undersökningen genomfördes i april och därför är inte de senaste kampanjerna med. 140 personer, har exponerats partiernas kommunikationslösningar, från design och logotyper via tv, online-video och printreklam till content, evenemang och pr.

Bara Socialdemokraternas och Moderaternas reklam, med bilder på partiledarna Magdalena Andersson respektive Ulf Kristersson, når till snittet i emotionell styrka för reklam. Snittet ligger på 34, som S kommer upp i medan M hamnar på 33.

Centerpartiet sticker ut genom att komma klart sist med en emotionell styrka på 14. Framförallt sviktar det vad gäller den sympati som partiets kommunikation väcker.

Näst sist kommer Miljöpartiet med 17.

”Att den politiska reklamen är svagare än kommersiell reklam är ingen överraskning. Moodscores mätning visar ändå att partierna tjänar på att utveckla innehållet i sin reklam så att den blir mer välkommen än vad reklam i allmänhet är”, kommenterar Moodscores ordförande Claes Tell.

Han berättar att L-ledaren Johan Pehrson på bild väcker fler positiva känslor än vad som motsvaras av Liberalernas opinionssiffror.

”Det bidrar till att fler överväger att rösta på dem”, anser Claes Tell och lägger till:

”Det finns en rad beprövade reklamgrepp som partierna har att ta till, exempelvis att visa hur andra människor gör. Det är ett starkt pedagogiskt grepp för att påverka beteenden. Tänk på Coca-Colas reklam som efter 100 år fortfarande visar hur man öppnar en flaska, häller upp och dricker i syfte att förmå konsumenter att ta efter och göra likadant.”

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se