Den 8 december 2023 avled en av Sveriges tongivande entreprenörer Rolf Erichs vid en ålder på 77 år.  Det visste vi inte då men det skulle inom loppet av ett par månader komma fler tunga besked för den svenska pr-branschen. Rolf Erichs dog vid 77 års ålder. År 1994 drog han igång byrån Erichs Communications i Linköping. Det var ett väsentligt bidrag till den svenska pr-branschen då byrån var en av de första som startade utanför storstadsområdena. Med sig hade Rolf Erichs en gedigen grun i kommunikation från sin tid som informationschef på Saab Aircraft och en något turbulent utveckling av flygplanet Jas Gripen. År 2007 sålde han byrån som än lever kvar och jobbar bland annat med att lyfta Linköpingsföretag i Sverige och världen.

Redan år 1985 grundade Rita Platzer sin pr-byrå. Med Rita Platzer blev hon en av de första kvinnliga entreprenörerna i den svenska pr-branschen. Den 16 januari avled hon vid en ålder på 78 år.  Stora delar av den nuvarande svenska pr-branschen har träffat och inspirerats av Rita Platzer som blev sin bransch trogen livet ut.

Så möts vi av beskedet att en av den legendariska pr-byrån JKLs grundare Bo Jansson har gått bort idag. Han kom in i branschen som reservofficer, studier på Handels och talanger som opinionsanalytiker. Av tidigare partner beskrivs han som ”en entreprenör, en idog och kreativ sökare och uttolkare av det som skapar och formar opinioner i samhället”.  Efter över 35 års slit i branschen hann han med en kort tid som pensionär.

Av detta lär vi oss det vi redan vet, men skjuter ifrån oss. Det finns inga garantier. En dag tar det slut. Det gäller oss alla.

Vi lär oss också att kunskapskapitalet lever vidare. När dessa tre entreprenörer klev och med slit och intelligens baxade fram sina projekt, då var pr-branschen en marginell företeelse som fick knapra på smulorna som blev över i marknads- och kommunikationsbudgetarna. Så är det inte längre. Det har visat sig att pr-entreprenörerna hade rätt hela vägen.  Pr har de senaste decennierna visat sig vara den mest anpassningsbara och slagkraftiga disciplinen på kommunikationskartan.

Trion som har lämnat branschen, har inte lämnat den tomhänt. Trions arv frodas, lever vidare och har gett och ger grogrund för nya och kommande generationer av pr-entreprenörer..