Det är bolaget Westridge som driver sajten Onlywhite som stäms av KO. Myndigheten anser att Westridge har ”gått över gränsen” med sin reklam för vitt snus och ”bland annat gjort reklam på Tiktok för vitt snus med en tomte som har kalenderöppning och andra filmklipp där personer testar nya smaker och skämtar med varandra”.
KO reagerar på att Westridge använder plattformen Tiktok då den är ”störst bland ungdomar 12–19 år” medan åldersgränsen för att snusmålgrupper ligger på 25 år och åldersgränsen för köp ligger på 18 år.
”KO ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid”, kommenterar Ida Nyström, processråd vid KO.
Dagens Opinion söker Westridge för mer information.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd