–  Det var så märkligt. Jag läste i rapporteringen att vi var nominerade. Men ingen har frågat om vi skulle komma till galan. Då tänkte vi. ’då vinner vi ju inte’. När vi sedan såg att vi fick jubileumspriset, kändes det ledsamt i kroppen måste jag säga, berättar STFs presschef Jenny Engström.

Hon är också kritisk till att inte rätt aktörer fick komma upp på scenen. Kampanjen hade tagits fram av reklambyrån Ingo medan dåvarande pr-byrån Cohn Wolfe stod för lanseringen av kampanjen. Nu fick byrån BCW hämta priset på scenen av personer som inte hade jobbat med kampanjen.

– Jag har full förståelse för att man byter personal och även namn på byråer. Men Precis borde ha säkerställt att de som har skapat The Swedish number-succén borde ha fått vara på plats. Det hade varit så roligt om vi som jobbade med kampanjen hade fått stå på scen och knyta ihop säcken och ta emot priset tillsammans, säger Jenny Engström.

–  Alla nominerade byråer hat fått information och har haft möjlighet att bjuda med sina kunder till Spinngalan. Så vi beklagar att det inte har förts vidare, säger Anna-Karin Hedlund, ordförande för Precis.