Tipsa oss Logga in

Platsannonser

Barncancerfonden söker intressepolitisk sekreterare

När ett barn insjuknar i cancer drabbas en hel familj. Behovet av stöd, under och efter behandling är stort och Barncancerfonden har som målsättning att göra mer för fler. Alla som drabbas av barncancer ska överleva, och leva ett gott och långt liv.

Vill du sätta barncancerdrabbades behov i fokus under valåret 2022, i rollen som intressepolitisk sekreterare? Tjänsten är ett vikariat under 12 månader och du kommer tillsammans med vårdpolitisk expert, vårdpolitisk utredare och sakkunniga genomföra de insatser vi har planerat för valåret och ha en nyckelroll i det löpande arbetet. Ambitionen är hög eftersom kampen mot barncancer bara har börjat. Att samla beslutsfattare, skriva remissvar, genomföra publika samtal och andra aktiviteter står på agendan. Som intressepolitisk sekreterare kommer du vara involverad i många olika delar.

För att trivas i rollen tror vi att du älskar politik, gillar snabba puckar i kombination med komplexa frågeställningar och drivs av att hålla hög kvalitet och takt i arbetet. Du är en god skribent och har kanske verkat i ett politiskt parti, varit juniorkonsult på en PR/PA-byrå eller varit politisk tjänsteman på kommunal, regional eller nationell nivå. Det är viktigt att du är självgående men gillar att jobba tätt i ett litet team.

Tjänsten innebär bland annat att:

  • Omvärldsbevaka och utveckla närvaron av barncancerdrabbades erfarenheter i relevanta miljöer, utredningar och politiska processer.
  • Bevaka politiska processer, förslag och opinion för att kunna planera och genomföra kommunikations- och påverkansinsatser som ger resultat.
  • Inhämta, sammanställa och analysera relevant material/data till olika typer av underlag, brev rapporter etc.
  • Bistå i det utförande arbetet kopplat till Barncancerfondens påverkansarbete genom tex mötesbokningar, research, kontakt med relevanta personer/organisationer, förberedelser inför och under tex Almedalen och andra publika sammanhang.
  • Löpande underhålla relevanta relationer.

Vi ser att du har följande erfarenhet och bakgrund:

  • Du har relevant akademisk examen, sannolikt i statsvetenskap
  • Du har praktisk erfarenhet med goda resultat av politiskt arbete eller liknande
  • Du har mycket god kunskap om hur det politiska landskapet ser ut och fungerar
  • Du har erfarenhet av att arbeta händelsestyrt och planerat i kombination
  • Du är van vid att sammanställa underlag och analysera data kopplad till exempelvis politiska processer
  • Du är en van och noggrann skribent och kan kommunicera muntligt på motsvarande sätt med hög kvalitet och professionalism.

Vi ser att du har följande personliga egenskaper och förmågor:

  • Du är van vid relationsskapande och lösningsorienterade insatser
  • Du är ansvarstagande, pålitlig och med stor integritet
  • Du har stor förmåga att planera, projektleda och leverera enligt uppsatt tidplan, även i en föränderlig tillvaro
  • Du kan prioritera i ditt arbete och ser helheten och detaljerna
  • Du är modig och positiv i ditt förhållningssätt
  • Du avslutar det som påbörjas och kan, tillsammans med kollegor förverkliga planer och målsättningar.

Anställningsform och tillträde

Tjänsten är ett vikariat på heltid till och med 31/12 2022. Placering i Stockholm, resor i och utanför Sverige kommer att förekomma. Tillträde sker snarast eller enligt överenskommelse. Lön enligt kollektivavtal.

För information om tjänsten, kontakta Elin Frisk, vårdpolitisk expert: elin.frisk@barncancerfonden.se

Facklig kontakt: Rebecka Winell, rebecka.winell@barncancerfonden.se, mobil: 070-420 03 81

Välkommen med din ansökan

Ansök snarast, ansökningarna behandlas löpande men senast den 13 december. Tjänsten kan därför komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut.

På Barncancerfonden ska vi göra allt som står i vår makt för att vår verksamhet ska vara trygg och säker för våra barn. En bakgrundskontroll sker därför alltid i slutet av en rekrytering hos Barncancerfonden.

Om Barncancerfonden

Barncancerfonden arbetar för att varje cancerdrabbat barn och familj ska överleva, och leva ett gott och långt liv. Ändamålen finansieras av privata givare, organisationer och företag.

Vi erbjuder en kreativ arbetsplats präglad av engagemang, framtidstro och gemenskap. Tillsammans gör vi skillnad för drabbade barn och deras närstående, på kort och lång sikt!

Kontakt:
Elin Frisk, Vårdpolitisk expert
elin.frisk@barncancerfonden.se

Ansök här

 

Pressansvarig till Barncancerfonden

Barncancerfonden arbetar för att varje cancerdrabbat barn och familj ska överleva, och leva ett gott och långt liv. Nu söker vi en pressansvarig som strategiskt och handfast vill driva och utveckla pressarbetet, så att Barncancerfonden kan göra mer för fler!

Genom medveten och smart kommunikation ska Barncancerfonden etablera sig som tydlig och trovärdig problemlösare – för cancerdrabbade barn, familjer, överlevare och för samhället i stort. Din förmåga att planera och utföra proaktiva kommunikativa insatser i förtjänad media är central i arbetet. I detta ingår att bygga och bibehålla goda relationer med journalister och medier av särskild vikt för organisationen. Som pressansvarig ingår du i enheten Kommunikation och samhällspolitik i Verksamhetsavdelningen och rapporterar till enhetschef.

Ditt uppdrag:

  • Att vara ansvarig för organisationens kontakter med journalister.
  • Att utforma budskapsplattformar, pressmeddelanden, presskit och andra underlag för proaktiva och reaktiva kommunikationsinsatser.
  • Att identifiera och bygga relationer med relevanta enskilda medier och journalister.
  • Att i tät samverkan med vårdpolitisk expert, utredare, kommunikationschef och kommunikationsstrateg aktivt bidra till att Barncancerfondens politiska påverkansarbete ges maximal kraft.
  • Att ingå i organisationens krishanteringsfunktion, omvärldsbevaka för potentiella kriser samt i dessa sammanhang ta fram underlag för journalistkontakter och andra externa uttalanden.

Avgörande för rollen är att:

  • Du bottnar i Barncancerfondens värderingar.
  • Du har akademisk examen i journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande.
  • Du har mångårig erfarenhet av pressarbete och journalistkontakter och har stor erfarenhet av nyhetsvärdering, hur olika typer av redaktioner fungerar och hur man bäst når ut med budskap i rätt kanaler.
  • Du har stor kännedom om, och vana av att förstå och tolka och agera på politiska uttalanden.
  • Du har mycket god förmåga att identifiera och paketera framgångsrika budskap för press.
  • Du är van vid och är duktig på att coacha och stötta förtroendevalda, chefer och kollegor i mediehantering och har erfarenhet av att framgångsrikt hantera kriser.
  • Du har en upparbetad förmåga att kunna göra snabb läges- och behovsbedömning och agera på detta genom att involvera berörd roll, eller ansvarig chef.
  • Du är noggrann, snabb och värderar hög kvalitet i dina leveranser.

Vi tror dessutom att du:

  • Har arbetat i 5-7 år på PR-/PA-byrå eller större organisations/företags press och PR-funktion.
  • Har en utpräglad näsa för nyheter och förmåga att omsätta dessa i agerande.
  • Har ett starkt nätverk och drivs av att inhämta kunskap, trender och underhandsinformation
  • Vill arbeta med ideellt engagerade och kollegor i tvärteam.

Som person är du:

  • Snabb och genomtänkt.
  • Mer allmänbildad än de flesta, nyfiken på samhällstendenser och mediala händelser.
  • Van vid att alltid göra 360-gradiga bedömningar.
  • Strukturerad, kan prioritera och se både helheten och detaljerna.
  • Lösningsfokuserad, mål- och resultatinriktad.
  • Positiv i ditt förhållningssätt och strävar efter så enkla processer som möjligt för maximal effekt.
  • Övertygad om att allt alltid kan bli bättre och att initiativets makt är enorm.

Anställningsform och tillträde

Tjänsten är ett en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Lön enligt kollektivavtal.
Placering i Stockholm, resor i tjänsten kommer förekomma.

Frågor?

För information om tjänsten, kontakta Tor Löwkrantz Waxin, Tf. Kommunikationschef, tor.lowkrantz.waxin@barncancerfonden.se.

Facklig kontakt: Rebecka Winell, rebecka.winell@barncancerfonden.se.
Mobil: 070-420 03 81

Vi ser fram emot att få din ansökan!

Ansök snarast, ansökningarna behandlas löpande men senast den 9 januari. Tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut.

Kontakt:
Tor Löwkrantz Waxin, Tf. Kommunikationschef
0735322686
tor.lowkrantz.waxin@barncancerfonden.se

Ansök här

COO till Rud Pedersen Public Affairs Sverige

Rud Pedersen Public Affairs är en konsultverksamhet som erbjuder rådgivning inom politisk analys och politisk strategi, vi rådger företag och organisationer om hur de ska navigera i samhället. Vi söker nu en COO, tillika seniorkonsult till vår svenska verksamhet med placering i Stockholm.

Som COO är du med och leder och utvecklar företagets processer, inklusive HR-arbetet. Du ingår i företagsledningen och rapporterar direkt till vd. Rollen innebär att bistå vd i den operativa ledningen av företaget. I rollen ingår också att arbeta i kunduppdrag.

Du drivs av att jobba i en högpresterande, samhällsorienterad och kommersiell miljö.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Verksamhetsplanering och uppföljning
  • Bidra till att säkerställa en god lönsamhet för byrån
  • Personalutvecklingsansvar
  • I egenskap av kundansvarig arbetsleda olika team
  • Ansvar för att leda och genomföra strategiska säljprocesser

 

Kvalifikationer:

  • Relevant akademisk utbildning
  • Dokumenterad ledarskapserfarenhet med flera års erfarenhet av att leda och motivera både seniora och mer juniora medarbetare
  • Erfarenhet från en senior roll i en konsultverksamhet
  • Erfarenhet som COO eller CFO i en konsultorganisation är meriterande

 

Övriga upplysningar

Rud Pedersen-gruppen i Sverige omfattar omkring 90 personer och omsätter ca 120 miljoner kronor. Hela Rud Pedersen-gruppen omfattar 340 konsulter och har verksamhet på nio marknader. Vi är en av Europas snabbast växande Public Affairs-grupper.

Läs mer om Rud Pedersen Public Affairs på: https://www.rudpedersen.com/

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering vid kontoret i Stockholm vid Klarabergsgatan 60. I denna rekrytering samarbetar Rud Pedersen med RP People som också är en del av Rud Pedersen-gruppen. Vid frågor om processen kontakta Josefin Pihlqvist, josefin@rppeople.se alt 076-785 85 43.

Välkommen med din ansökan senast den 22 november.

 

Enhetschef inom Handel och Hållbarhet på Teknikföretagen

Är du en god ledare med erfarenhet av påverkansarbete och näringspolitik? Vi söker dig som vill leda en ny enhet och bidra till att stärka svensk konkurrenskraft och lyfta industrins perspektiv i klimatomställningen.

Sverige är ett av världens främsta exportländer när det gäller innovation och teknik, där företag som Volvo, Ericsson och Scania är några av de största aktörerna. Gemensamt för trion är att de är medlemmar i Teknikföretagen. Genom bland annat juridisk rådgivning och politiskt påverkansarbete får de tillsammans med drygt 4200 andra medlemsföretag stärkt konkurrenskraft.

Nu stärker vi vårt näringspolitiska arbete och söker till den nybildade enheten för Handel och Hållbarhet en enhetschef som ska leda och utveckla verksamheten med syfte att ta större plats i debatten nationellt och på EU-nivå genom att lyfta industrins perspektiv inom just handel- och hållbarhetsområdet.

Om rollen
Enheten Handel och Hållbarhet är en av fyra enheter på avdelningen för Näringspolitik. Du kommer att leda en grupp med fem näringspolitiska experter. Arbetet sker i nära samarbete med hela avdelningen. Du rapporterar till Näringspolitiska chefen.

Enheten ansvarar för sakkunskap och påverkansarbete inom områdena klimat, energi, miljö, infrastruktur, handel och produktkrav. Parallellt med uppdraget som enhetschef kommer du även att vara näringspolitisk expert inom något av dessa områden.

I arbetet ingår att initiera och utveckla dialogen med medlemsföretag, myndigheter, politiker, journalister och andra branschintressenter. Du upprätthåller nätverk av nyckelpersoner och företräder Teknikföretagen i interna och externa sammanhang.

Du följer och påverkar de centrala processerna inom ditt sakområde både nationellt och på EU-nivå. Du tar löpande fram beslutsunderlag, policydokument och förslag på kommunikativa insatser inom området. Arbetet sker i nära samarbete med Teknikföretagens medlemsföretag genom att ta fram remissyttranden och skrivelser.

Vem är du?
Vi söker dig som delar synen på att näringslivet spelar en avgörande roll för Sveriges fortsatta välfärd och att en grundförutsättning för att lyckas med klimatomställningen är att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Du har erfarenhet av att leda andra experter och är en utpräglad lagspelare som sätter organisationens bästa först.

Både god sakkunskap inom enhetens områden (primärt inom energi och/eller klimatområdet) som kompetens inom påverkansarbete är avgörande för att lyckas i rollen. Du har förmågan att snabbt sätta dig in i ett nytt område och bedöma vad som är viktigt och prioriterat. Du har ett stort intresse för samhällsfrågor och god förståelse för hur politiska beslut och lagstiftning i Sverige och på EU-nivå påverkar teknikföretag i Sverige.

Du har en god analytisk förmåga och kan självständigt från resultatet av en dialog med medlemsföretagen och bevakning av utvecklingen i omvärlden ta fram förslag till Teknikföretagens prioriteringar och policyförslag. Du är en god skribent och har förmågan att ta fram skriftliga underlag som remisser, officiella skrivelser, debattartiklar etc.

Du är en skicklig relationsbyggare och trivs i rollen att företräda Teknikföretagen. Du är kommunikativ, har en stark egen drivkraft och är trygg i såväl ditt ledarskap som i sakfrågorna.

Du har en akademisk examen som civilingenjör eller statsvetare. Vi tror att du har erfarenhet från att ha arbetat inom t.ex. ett teknikföretag, departement eller myndighet. Det är en fördel om du har erfarenhet av att ha arbetat på plats i Bryssel. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Att du gillar teknik och att vara i framkant med den tekniska utvecklingen ser vi som en självklarhet.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid vid vårt kontor vid Östermalmstorg i Stockholm. Vi erbjuder en trevlig arbetsmiljö med bra förmåner, med egen träningslokal och lunchrestaurang i huset. I vårt kontorshus finns möjlighet att parkera sin cykel eller moped och att tillfälligtvis också hyra en parkeringsplats för bil.

Våra värdeord som genomsyrar verksamheten är: Respekterande, Engagerade, Professionella och Modiga.

Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Rosendahl Näringspolitisk chef, tfn 08-782 09 77, e-post maria.rosendahl@teknikforetagen.se.

Det går också bra att kontakta Mona Hill, HR-chef, 08- 782 08 04, e-post mona.hill@teknikforetagen.se.

I denna rekrytering samarbetar vi med Brightness Executive Search. Vid frågor, kontakta rekryteringskonsult Anna-Karin Engvall, tfn 0707-323007, e-post anna-karin.engvall@brightness.se.

 

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast den 18 november 2021 på  https://www.teknikforetagen.se/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-jobb/

 

Urval och intervjuer sker löpande så vänligen skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Vi har gjort våra medieval och vill därför inte bli kontaktade av sälj/rekryteringsföretag.

PÅVERKANSRÅDGIVARE (VIKARIAT) TILL UNION TO UNION

Vill du bidra till att ge röst åt arbetstagare från hela världen och skapa bättre möjligheter och förutsättningar för internationellt fackligt utvecklingssamarbete under valåret 2022?

Nu söker Union to Union en påverkansrådgivare för ett föräldravikariat (visstidsanställning) på ett år som kan förvalta och utveckla Union to Unions påverkansarbete. Anställningen är placerad på avdelningen Policy, Påverkan och Kommunikation.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • I samverkan med närmsta chef och generalsekreterare bidra till Union to Unions påverkansarbete gällande internationellt fackligt utvecklingssamarbete
  • Kontakt och samordning med medlemsorganisationerna
  • Kontakt och möten med beslutsfattare och andra intressenter
  • Omvärldsbevaka och analysera det politiska landskapet
  • Bidra med påverkansperspektivet till organisationens strategiska kommunikation
  • Skriva samt bidra till debattartiklar, rapporter och analyser till externa målgrupper
  • Skriva interna underlag inför seminarier, möten mm.
  • Handlägga insatser på påverkansområdet genom t.ex. stöd till partners eller vid framtagande av studier
  • Kommunicera pågående arbete och resultat till bredare målgrupper, exempelvis genom uppdateringar i sociala medier
  • Tillsammans med övriga kollegor bidra till gemensamma uppgifter inom avdelningen samt organisationen som helhet

Kvalifikationskrav

  • God kännedom, och erfarenhet, av politisk påverkan och policyutveckling
  • Analytisk förmåga med fokus på att snabbt kunna inhämta kunskap från rapporter mm.
  • Mycket god förmåga att samverka och koordinera med olika aktörer och intressenter från fackliga organisationer, civilsamhälle, offentlig sektor och näringsliv
  • God förmåga att utrycka sig i tal och skrift- både opinionsmässigt och formenligt på såväl svenska som engelska
  • Kännedom om politiska processer på nationell nivå
  • Kunskap om och erfarenhet av fackligt arbete, alternativt väldigt god kännedom av fackliga organisationer och dess arbete

Du får dessutom gärna ha

  • Kunskap om och erfarenhet av opinions-, policy- och påverkansarbete från internationellt utvecklingssamarbete alternativt internationellt arbete från civilsamhället
  • Erfarenhet av att tala vid seminarier och utbildningar
  • Goda kunskaper i ytterligare språk

Som person är det viktigt att du

  • Är en lagspelare med god kommunikativ förmåga och ett diplomatiskt förhållningssätt
  • Har en god analytisk förmåga
  • Har ett arbetssätt som utgår från samarbete med förmåga att arbeta självständigt, och som är lösningsorienterat
  • Har förmåga att hantera flera parallella processer i olika tempo
  • Förståelse för vad det innebär att arbeta i en mellanstor, gärna ideell, organisation

Vi utgår från att du delar vår syn på demokratiska rättigheter och värdet av fackligt arbete.

Omfattning/Varaktighet

Tjänsten är ett vikariat, perioden: 10/1 2022 – ca 23/12 2022. Kollektivavtal med Handelsanställdas förbund finns. Tjänsten kan innebära resor både inom och utanför Sverige. Urval och intervjuer sker löpande.

Varmt välkommen att söka redan idag! Men senast den 12 november till jobb@uniontounion.org

För mer information kontakta

Philippe Fernström, chef för Policy, Påverkan och Kommunikation
philippe.fernstrom@uniontounion.org
Tel: 0725-32 87 04

Facklig företrädare: Marie Ende, Handelsanställdas förbund
marie.ende@uniontounion.org
Tel: 0702-18 07 06

Om Union to Union

Union to Union är de svenska fackens (LO, TCO, Saco och deras medlemsförbund) gemensamma organisation för internationellt utvecklingssamarbete.  Union to Union är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation. Union to Union har funnits sedan 1977 och är en av Sidas så kallade strategiska partnerorganisationer (SPO). Organisationen jobbar tillsammans med de svenska fackförbunden, genom de globala fackliga federationerna, och har projekt i alla världsdelar. I Sverige arbetar Union to Union med att skapa medvetenhet om globala arbetsmarknadsfrågor, det fackliga utvecklingssamarbetet och vikten av bra arbetsvillkor i alla världens länder.  Fyra tematiska frågor är i fokus för arbetet:

  • Stärkta facken som oberoende, representativa och demokratiska aktörer.
  • Social dialog, globala värdekedjor och just transition
  • Informell sektor och migration
  • Fackföreningar som aktörer för jämställdhet

Union to Unions kansli består av ca 20 anställda i Stockholm.

Klimatpolitisk expert till Byggföretagen

Byggföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden. Organisationen jobbar för att förbättra villkoren för sina egna medlemsföretag och bygg- och anläggningsbranschen i stort. Byggföretagen organiserar ca 3 800 arbetsgivare genom 25 lokala byggföreningar organiserade i sex geografiska regioner och ett nationellt kansli i Stockholm.

Till en nyinrättad roll söker Byggföretagen nu en Klimatpolitisk expert. Den klimatpolitiska experten spelar en viktig roll i att driva och utveckla organisationens arbete på området och stöttar näringspolitiska chefen med klimatperspektivet på bostads- och byggpolitiken. Grundläggande för arbetet är att visa hur en ambitiös klimatpolitik är samhällsekonomiskt lönsam och inte står i motsatsförhållande till företagande, tillväxt och välfärd.

Rollen ingår i avdelningen Näringspolitik och samhälle. Då rollen är nyinrättad och med en hög grad av självständighet finns möjlighet att utveckla rollen i samverkan med näringspolitiska chefen Tanja Rasmusson.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Bevaka branschens intresse utifrån ett klimat- och näringspolitiskt perspektiv.
  • Belysa och utveckla Byggföretagens roll i klimatarbetet.
  • Bedriva strategiskt påverkansarbete kring medlemmarnas möjligheter och villkor.
  • Samverkan internt såväl som med medlemsföretag och med olika organisationer som Byggföretagen samarbetar med.
  • Företräda organisationen i frågorna både internt och externt vid bland annat konferenser och vid behov gentemot media.

Kvalifikationer

  • Erfarenhet av politiska beslutsprocesser inom klimat och näringsliv.
  • Förståelse för frågor kring miljö, energi och klimat ur ett näringslivsperspektiv.
  • Förståelse för svensk statsförvaltning.
  • Mycket god analytisk förmåga. Kunna sätta sig in i komplicerad materia, se samband och helheten.
  • Mycket god förmåga att presentera i tal och skrift.
  • Arbetslivserfarenhet inom relevant område (ex miljöjurist; hållbarhetsansvarig; samhälls- eller näringspolitiskt ansvarig med klimatperspektiv eller motsvarande).
  • Högskoleexamen inom relevant område (ex. juridik, ekonomi med fokus på miljö, energi, klimat, arkitekt, ingenjör eller motsvarande).
  • Kunskap om miljöbalken och plan- och bygglagen är meriterande.

Övriga upplysningar

Läs mer om Byggföretagen på https://byggforetagen.se/

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering vid kontoret i Näringslivets Hus på Storgatan 19 i Stockholm. I denna rekrytering samarbetar Byggföretagen med RP People – en del av Rud Pedersen-gruppen. Vid frågor om processen kontakta Josefin Pihlqvist, josefin@rppeople.se alt 076-785 85 43.

Välkommen med din ansökan senast 1 november.

Sida söker Pressekreterare


Vill du vara med och göra skillnad med ditt intresse för globala utvecklingsfrågor, har du en säker nyhetsnäsa och vill använda ditt nätverk inom media för att nå genom bruset? Har du dessutom erfarenhet av proaktivt och reaktivt mediearbete inklusive kriskommunikation som pressekreterare eller från arbete inom nyhetsmedier så kan du vara rätt person för tjänsten som pressekreterare på Sida. Tjänsten ingår i redaktionen på kommunikationsenheten där du tillsammans med ytterligare två pressekreterare och kollegor som arbetar med de digitala kanalerna har i uppdrag att ge en rättvisande och korrekt bild av svenskt bistånd. 

Vi erbjuder
Sida är Sveriges biståndsmyndighet. Vi är regeringens expertmyndighet som arbetar för att minska fattigdom och förtryck i världen. I samarbete med organisationer, myndigheter och företag investerar vi i en hållbar utveckling för alla människor.

Sida genomför den svenska utvecklingspolitiken som skapar förutsättningar för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor. Vår vision är varje människas rätt och möjlighet att leva ett värdigt liv. En förutsättning för att uppnå vår vision och våra mål är dynamiska, engagerade och kunniga medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling, en meningsfull vardag och en god arbetsmiljö, präglad av öppenhet och mångfald. Som medarbetare på Sida arbetar du utifrån tydligt mandat och ansvarsområde präglad av tillit mellan dig, din chef och dina kollegor. Sida har även personal utstationerad på svenska utlandsmyndigheter.

 

Den här befattningen innebär
Som pressekreterare svarar du på förfrågningar från media och arbetar proaktivt med Sidas medierelationer. Du arbetar självständigt i nära samverkan med andra kommunikatörer och ämnesexperter. Du rapporterar till kommunikationschefen och arbetar nära Sidas ledning.

Sidas externa kommunikationsarbete syftar till att ge en korrekt och rättvisande bild av svenskt bistånd; hur det genomförs och vilka resultat det leder till. En viktig del i arbetet är ett strategiskt arbete med Sidas medierelationer, att producera innehåll och stödja chefer och medarbetare som agerar talespersoner i medier. Arbetet drivs i en redaktion och samordnas där med innehållsproduktion för webb, sociala medier och internkommunikation.

Vi söker dig som är duktig på att:

  • Proaktivt identifiera händelser, aktiviteter och nyheter inom Sidas verksamhet och omvandla det till intressant innehåll för allmänheten via media
  • Omvärldsbevaka och erbjuda Sidas expertis i relevanta sammanhang
  • Tillsammans med övriga i redaktionen vidareutveckla Sidas strategiska arbete med nyhetsmedier och sociala medier
  • Ansvara för medierelationer och en god service för journalister som bevakar internationella frågor och bistånd
  • Producera talepunkter, formulera budskap, skriva pressmeddelanden, debattartiklar samt innehåll för sociala medier i de frågor du arbetar med
  • Ge råd till och coacha medarbetare som ska företräda Sida och svenskt bistånd i medier
  • Vara delaktig i arbetet med att mäta, analysera och följa upp mediegenomslaget
  • Vid behov samordna medierelationer med andra aktörer inom utrikesförvaltningen, till exempel Utrikesdepartementet.

I rollen ingår regelbunden jourtjänstgöring som pågår dygnet runt cirka var tredje vecka, med en inställelsetid till kontoret på 2 h som vid behov kan aktualiseras.

Kvalifikationer

Utbildning 

  • Akademisk utbildning inom strategisk kommunikation eller journalistik motsvarande minst tre års heltidsstudier eller annan utbildning i kombination med yrkeserfarenhet som bedöms relevanta av arbetsgivaren

Språk

  • Flytande svenska i tal och skrift
  • Mycket goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Kompetens och arbetslivserfarenhet

  • Erfarenhet av arbete som pressekreterare eller erfarenhet av arbete med strategisk kommunikation med fokus på medierelationer
  • Erfarenhet av arbete med medierelationer och kriskommunikation från organisation, företag, myndighet eller konsultverksamhet
  • Erfarenhet av att arbeta integrerat med traditionell och social media
  • Etablerat nätverk inom media
  • Snabb skribent med mycket god stilistisk förmåga
  • God förmåga att bygga relationer och skapa förtroende

 

Personliga egenskaper
Vi lägger också stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är initiativtagande och drivande och besitter kunskap och förståelse för att bidra till nytänkande och innovation. Du behöver ha en god förmåga att samarbeta med flera parter, god kommunikativ förmåga och kunna föra dialog samt förmåga att skapa förtroende bland de du möter och arbetar med. Du bör vidare vara flexibel för att hantera det oförutsägbara och vara lösningsorienterad.

Meriter

  • Erfarenhet av journalistiskt arbete på redaktion eller motsvarande
  • Kunskaper om internationellt utvecklingssamarbete och biståndsorganisationer
  • Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet och kontext
  • Kunskaper om offentlighetsprincipen och villkoren för arbete i statlig förvaltning
  • Kunskaper i att publicera på egna webbplatser och i sociala kanaler
  • Erfarenhet av att arbeta integrerat med traditionell och social media


Anställningsvillkor
Befattningen avser en tillsvidareanställning med tillträde snarast. Provanställning tillämpas.

Placering
Tjänsten är placerad på Kommunikationsenheten på Sidas huvudkontor på Valhallavägen 199 i Stockholm. Under våren 2022 kommer Sidas huvudkontor att flyttas till Rissneleden 110 i Rissne, Sundbyberg norr om Stockholm.

Information
Vid kontakt vänligen ange ref.nr 150/21

Om du vill ha mer information om tjänsten, kontakta kommunikationschef Sepideh Imani via sepideh.imani@sida.se 08-698 50 50 alternativt HR-strateg Latifa Gharbi 08-698 52 24.

Fackliga företrädare vid Sida är Saco Sida (kontaktperson: Luis Larrea och ST inom Sida (kontaktperson: Ulrika Holmström 08-698 57 48).

I Sidas rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.

Om Sida och avdelningen
Sida, Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete, är en statlig myndighet som arbetar på uppdrag av Sveriges riksdag och regering för att minska fattigdomen i världen. Genom vårt arbete och tillsammans med andra bidrar vi till att genomföra Sveriges politik för global utveckling. Sida har över 700 anställda fördelade mellan tre kontor i Sverige samt på svenska utlandsmyndigheter i samarbetsländer.

Kommunikationsenheten är en enhet på avdelningen för HR och kommunikation, som

ansvarar för att samordna myndighetens kompetensförsörjning, arbetsmiljöarbete, intern och extern kommunikation samt organisationsutveckling. Kommunikationsenheten har cirka 20 medarbetare och ansvarar för det särskilda informationsuppdrag om globala utvecklingsfrågor som Sida genomför på uppdrag av regeringen. Enheten stödjer också myndighetens arbete så att kommunikation bidrar till verksamhetsmålen samt ansvarar för att den så kallade transparensgarantin för det Öppna Biståndet genomförs

Sista ansökningsdag är den 28 oktober 2021.

Sida strävar efter att spegla samhällets mångfald och välkomnar därför alla sökande.

Vårdföretagarna söker Näringspolitisk expert på sjukvårdsområdet

Vill du arbeta med frågor som svenska folket rankar som de absolut viktigaste? Vill du ha en nyckelroll i att utveckla förutsättningarna för vårdgivare inom svensk hälso- och sjukvård?  

Vården och omsorgen står inför stora utmaningar men också stora möjligheter. Genom att öka beslutsfattares kunskap om privata vårdgivares bidrag till välfärden och leverera konstruktiva förslag för att möta framtidens vårdbehov bidrar du till att göra skillnad för Vårdföretagarnas över 2000 medlemsföretag.

Vi söker nu en näringspolitisk expert med erfarenhet av sjukvårdsfrågor, en driven person som kan konsten att påverka politiska beslut och som vill vara med och utveckla förutsättningarna för Vårdföretagarnas medlemmar.

Rollen
I den här rollen arbetar du proaktivt och tar stort eget ansvar för vårt näringspolitiska arbete inom bransch sjukvård i syfte att bevaka, utveckla och säkra långsiktig villkor och förutsättningar för våra medlemsföretag. Du är ett ansikte utåt i näringspolitiska frågor som rör sjukvård och företräder Vårdföretagarna och våra medlemsföretag i externa sammanhang. I synnerhet när det gäller dialog med beslutsfattare i regioner, riksdag och regering, men också i media och med myndigheter och statliga utredningar. Det är en nätverkande roll där du har nära samverkan med sjukvårdsföretag på högsta ledningsnivå och driver branschens frågor framåt. För att lyckas i rollen måste du ha politisk fingertoppskänsla, vara en driven och leveranssäker person samt en god kommunikatör som i snabbt tempo är van vid att ta fram egna underlag, texter och rapporter.

Utbildning och bakgrund
Du har en akademisk examen inom statsvetenskap, juridik, ekonomi eller motsvarande. Vi söker dig som har gedigen erfarenhet från politiskt arbete eller påverkansarbete och som är särskilt intresserad av och har kunskap om sjukvårdsfrågor.

Du har en utvecklad analytisk förmåga och god kunskap om politiska processer på såväl nationell som regional nivå. Du har kreativa idéer om hur beslutsfattare och andra intressenter ska påverkas till faktiska resultat och ett starkt intresse av att utveckla och driva näringspolitik.

Du har förmågan att bygga, utveckla och behålla nätverk då arbetet till stor del är utåtriktat mot målgrupper som företagare och företagsrepresentanter, politiker, tjänstemän och media.

För att trivas i rollen måste du ha lätt för att driva ditt eget arbete, ha en mycket vass penna och förmåga att på egen hand kunna utveckla rapporter och förslag. Det är en självklarhet för dig att hålla dig à jour med det som händer i omvärlden såväl inom politiken som i sjukvårdsfrågor.

Egna nätverk inom politiken eller i vårdsverige ser vi som meriterande.

Vårt erbjudande
Vi erbjuder dig en spännande och omväxlande tjänst i en organisation som representerar 2000 privata vård- och omsorgsgivare i hela landet och som tillsammans har fler än 100 000 medarbetare. Som arbetsgivar- och branschorganisation är vår huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja företagen i att utvecklas och säkra långsiktiga förutsättningar för vårdföretagande och bida till ökad kunskap om privat driven vård och omsorg. Du kommer att ta ett stort ansvar för branschfrågorna i Vårdföretagarnas Bransch Sjukvård som omfattar både primär och specialistvård. Hos oss blir du en del av ett förbund som verkar i ett större sammanhang tillsammans med Almega och Svenskt Näringsliv.

För att trivas bör du gilla att till del arbeta i motvind och vara föremål för polariserande diskussioner. Vi erbjuder en roll med stor frihet under ansvar och med ett stort eget mandat. På kansliet är vi ett bra team som stöttar och hjälps åt för att lösa våra medlemsföretags utmaningar. Dessutom arbetar du med frågor som engagerar på allvar. Välkommen med din ansökan!

Tjänsten är placerad i Stockholm och är en tillsvidareanställning.

Vill du veta mer?
Frågor om tjänsten besvaras av Vårdföretagarnas näringspolitiska chef Sabina Joyau, 072-541 68 84, sabina.joyau@vardforetagarna.se. Vi kallar fortlöpande till intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och branschorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället. Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 100 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Vårdföretagarna är en av nio samverkande bransch- och arbetsgivar­organisationer inom förbundsgruppen Almega. Medlemmarna i Almegas förbund – ca 11 000 företag med över 550 000 medarbetare tillsammans – representerar ett 60-tal olika branscher i tjänstesektorn.

annonsera på DO jobb

På DO jobb finns lediga tjänster inom kommunikation, digitalisering och opinionsbildning.
Annonserar du via DO jobb når du ut via Dagens Opinions egna kanaler och sociala medier.
Vi kommer att jobba hårt för att din annons ska synas.
Ingen färdig annons? Lugn, det fixar vi.

Mejla över text, bild och logga, så är du snart uppe med din annons.

pris: 4 900 för en vecka och 7 900 kronor för två veckor, moms tillkommer

Hör av dig till: annonsera@dagensopinion.se