Platsannonser

Westander söker pr-konsulter

Plats

Stockholm

Sista ansökan

2021-01-21

Vill du jobba med medierelationer och lobbying på en snäll pr-byrå, där vi tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Westander söker fler kundansvariga konsulter som ska hjälpa våra uppdragsgivare att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut.

Du bygger upp långsiktiga samarbeten med dina uppdragsgivare, där du stärker deras kommunikation med fokus, uthållighet och utifrånperspektiv. Dina arbetsuppgifter kan exempelvis handla om att föreslå strategier, ta fram handlingsplaner och hjälpa uppdragsgivarna att genomföra pr-aktiviteter. Till din hjälp har du kollegor med stor bredd i kunskap, erfarenhet och kompetens. Du bidrar också med din egen specialistkompetens i dina kollegors kundsamarbeten.

Gemensamt för oss som jobbar på Westander är att vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling. Vi vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar. Westander utsågs 2020 till kommunikationsbranschens bästa arbetsgivare av fackförbundet DIK.

Vad erbjuder vi?

En plattform. Vi ser företaget som en stabil plattform för samhällsengagerade personer som själva vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser.

Engagerande uppdrag. Med utgångspunkt i ditt personliga engagemang söker du själv upp möjliga uppdrag och utvecklar nya samarbeten.

Högt tempo utan övertid. Westanders filosofi är att man ska kunna ha ett roligt, ansvarsfullt och krävande arbete utan att behöva jobba övertid.

Föräldrapolicy. Vår föräldrapolicy innehåller bland annat kompensation enligt kollektivavtal för förlorad inkomst och underlättar för småbarnsföräldrar att kombinera arbete och familjeliv.

Vinstdelning. Vårt bonussystem innebär att en del av företagets vinst delas ut i form av en årsbonus – lika för alla anställda – som för 2019 uppgick till 150 000 kronor för den som jobbat heltid.

Lönemålet topp tre. Westander har som lönemål att vara topp tre i personalkostnader per anställd bland de stora pr-byråerna. Under 2019 hade vi de tredje högsta personalkostnaderna per anställd vid en jämförelse med pr-branschföreningen Precis 24 medlemsföretag.

Vem söker vi?

Du är en snäll, drivande och välstrukturerad person, med flerårig praktisk erfarenhet från medierelationer eller lobbying. Du är en mycket skicklig skribent med god social kompetens. Som kundansvarig konsult ska du kunna ta fullt ansvar för varje beslut kring en kundrelation.

Du är en kvalificerad rådgivare som kan skapa din egen efterfrågan i pr-marknadens övre kvalitetssegment. Du behöver däremot inte ha erfarenhet från arbete inom pr-branschen eller annan konsultverksamhet. Vi ser gärna att du kommer in med erfarenhet från andra verksamheter och miljöer.

Vi tror att olika perspektiv skapar nya affärsmöjligheter, ökad kundnytta och givande diskussioner på kontoret. Vi eftersträvar därför mångfald och välkomnar personer med olika partipolitiska sympatier, kompetenser, ålder och etnisk bakgrund.

Är du intresserad?

Känner du att vi kan vara rätt arbetsplats för dig? Och vill du vara med och utveckla ett växande företag? Skicka din ansökan nedan eller kontakta Patrik Westander på 073-687 82 55 om du har frågor.

Westander genomför två rekryteringskampanjer om året, under januari respektive september. Sista ansökningsdag för vårens rekryteringskampanj är den 21 januari.

Vill du veta mer?

Hör av dig till Patrik Westander.

Downtown söker flera politiska rådigvare

På Downtown Advisors är vi experter på Public Affairs och specialiserade inom stadsutveckling, transport och mobilitet. Vi är seniora politiska rådgivare som vägleder företag och organisationer från hela världen som bättre vill förstå och analysera det politiska landskapet, hur beslutsprocesser fungerar och hur man gör för att säkerställa sina affärsintressen.

Tillsammans har vi många års erfarenhet och djupgående kunskaper inom Public Affairs som hjälper våra uppdragsgivare att skapa attraktiva, moderna och hållbara samhällen.

Vi söker fler rådgivare som passar in i vårt team! Har du politisk bakgrund eller erfarenhet av att arbeta med Public Affairs på företag eller branschorganisation? Skicka CV och ansökan till info@downtownadvisors.se

Bellbird söker vassa medarbetare för ambitiösa varumärken

Bellbird växer och söker nu flera drivna kommunikationskonsulter med lite olika profiler. Bland annat söker vi:

Dig med 2–4 års erfarenhet inom kommunikation eller journalistik, som har en vass penna och vet vad som krävs för att skapa engagemang och publicitet. Som vill hjälpa våra kunder med:

  • Att utveckla skrivna budskap och innehåll för en mix av egna, förtjänade och köpta kanaler.
  • Hur budskap formuleras för bästa effekt utifrån din förståelse för hur olika kanaler fungerar.
  • Att producera engagerande storytelling.
  • Research och analys som underlag för idéer och strategier.
  • Skriva texter för internt och externt bruk, t.ex. strategidokument eller debattartiklar.

Ambitiösa konsulter för våra uppdrag inom public affairs och opinionsbildning. Hos oss får du hjälpa några av Sveriges mest spännande företag att navigera i – och påverka – samhällsdebatten. Intresse och kunskap inom hållbarhet är ett stort plus. I rollen kommer du hjälpa våra kunder att:

  • Analysera samhällsdebatten och samhällstrender.
  • Analysera politiska frågor och besluts- och lagstiftningsprocesser.
  • Formulera strategier, budskap och aktiviteter.
  • Skriva texter för internt och externt bruk, t.ex. strategidokument eller debattartiklar.
  • Genomföra kampanjer och aktiviteter som syftar till att påverka opinion, beslutsprocesser eller synen på kundernas verksamhet.

Drivna och kreativa konsulter för våra marknadsuppdrag. I rollen får du arbeta med:

  • Research och analys som underlag för idéer och strategier.
  • Koncept och paketeringar för kommunikation och kampanjer.
  • Utveckling av kreativa taktiska aktiveringar.
  • Formulera budskap, texter och copy.
  • Driva och genomföra projekt.

Fler som vill vara med och vidareutveckla vårt erbjudande inom finansiell kommunikation. Vi hjälper våra kunder med att:

  • Utveckla berättelsen kring deras verksamhet och affärsmodell, varför de finns och hur de skiljer sig från konkurrenter.
  • Formulera strategier, budskap och kommunikationsaktiviteter baserat på god affärsförståelse, analys av bransch, kapitalmarknad och makroekonomi.
  • Stödja vid kvartalsrapportering, börsnoteringar och transaktioner.
  • Leda och genomföra komplexa projekt.

Hos oss får du arbeta med några av de mest spännande och ambitiösa varumärkena, i team med olika kompetenser och erfarenheter. Med förståelse och intresse för politik, näringsliv och populärkultur bidrar du till att skapa relevanta strategier, aktiviteter och välformulerade budskap. På Bellbird erbjuds du goda utvecklingsmöjligheter, spännande uppdrag, erfarna kollegor och en arbetsplats under hög tillväxt och förändring.

Du har förmågan att hålla hög kvalitet i leveranser, i flera parallella projekt, samt att arbeta mot och hålla deadlines. Och du har höga ambitioner kring din framtida karriär och trivs på en högpresterande arbetsplats.

Vi erbjuder dig en utvecklande arbetsmiljö på ett ambitiöst och snabbväxande företag. I rollen som konsult hos oss kommer du att jobba med att utveckla och utföra kreativa kommunikationsaktiviteter. Bland våra kunder finns flera av Sveriges största företag och organisationer, i branscher såsom tech, finans eller telekom.

Läs mer om rollerna på www.bellbird.se CV och ansök till info@bellbird.se. Har du frågor är du välkommen att höra av dig till Gustaf Geterud, operativ chef, på 076-113 97 97.

Om Bellbird
På Bellbird arbetar vi i gränslandet mellan kommunikation, marknadsföring och förändringsprocesser. Vi hjälper våra uppdragsgivare med tillväxt och förändring genom agendasättande och integrerad kommunikation. Sedan starten 2017 har vi växt kraftigt och är i dag ett eklektiskt team på cirka 25 personer. Vår ambition är att arbeta med de mest spännande uppdragen för de mest ambitiösa varumärkena, och vi tror på näringslivet som en positiv och ansvarstagande kraft i samhället för att driva förändring. 
På Bellbird vill vi utveckla branschens främsta medarbetare.

Ansvarig press och samhällskontakter till Green Cargo

Green Cargo är en hållbar logistikpartner och en viktig del av skandinaviskt näringsliv. De har sina rötter i den svenska tågtrafikens ursprung och är Sveriges mest erfarna aktör inom järnvägslogistik. Dygnet runt transporterar våra godståg råvaror från skogar och gruvor till processindustrins anläggningar och konsumentvaror till detaljhandeln. Logistiksystemet lägger grunden för Sveriges välstånd och konkurrenskraft.

Om rollen

Till en nyinrättad roll söker man nu en ansvarig press och samhällskontakter. I rollen ingår du i enheten Hållbarhet & kommunikation. Avdelningen ansvarar för Green Cargos strategiska hållbarhetsarbete samt för externkommunikation, internkommunikation, marknadskommunikation, varumärket, arbetsgivarvarumärket samt samhällskontakter.

Utöver ansvaret för press- och samhällskontakter arbetar du nära övriga kollegor på den egna och andra avdelningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Huvudansvar att ta fram budskap och underlag för hantering av frågor från media samt hur ärendet ska kommuniceras internt eller på externa kanaler.
  • Bevaka samhällsfrågor och policy inom det transportpolitiska området.
  • Bygga och upprätthålla kontakter med externa aktörer.
  • Företräda Green Cargo som talesperson i alla typer av kanaler men tränar och stöttar även utpekade talespersoner såsom chefer och specialister.
  • Planering av olika typer av kommunikationsaktiviteter.
  • Agera rådgivare eller coach i mediefrågor till kollegor.
  • Bidra inom övriga ansvarsområden såsom övrig extern kommunikation samt internkommunikation.

Kvalifikationer

  • Erfarenhet av att hantera press- och mediafrågor, också som talesperson.
  • Förståelse och intresse av transportpolitiska frågor och samhällsfrågor i stort.
  • Mycket god språklig och verbal förmåga på såväl svenska som engelska.
  • God förmåga att skriva för olika målgrupper och i olika typer av kanaler.
  • Vana att jobba i publiceringssystem och andra förekommande programvaror.
  • Akademisk högskole- eller universitetsexamen inom media/kommunikation eller journalistik, alternativt inom humaniora eller statsvetenskap, eller motsvarande erfarenheter förvärvade på annat sätt.

Övriga upplysningar

Läs mer om Green Cargo samt företagets roll i näringslivet och samhället på www.greencargo.com.

Tjänsten är på heltid och tillsvidare med en inledande provanställning på fyra månader. Placering är vid Green Cargos kontor i Solna.

I denna rekrytering samarbetar Green Cargo AB med RP People, som är del av Rud Pedersen Group. Vid eventuella frågor angående processen kontakta Josefin Pihlqvist josefin@rppeople.se alt. +46 76 785 85 43.

Ansökningar behandlas löpande. Varmt välkommen med din ansökan senast 11 januari.

Visita söker näringspolitisk chef

Visita är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita tecknar branschens kollektivavtal och är en medlemsorganisation i Svenskt Näringsliv.

Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingplatser, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som branschorganisation hjälper Visita företagen att växa och utvecklas och är besöksnäringens företrädare i politiska frågor. Som arbetsgivarorganisation ger Visita företagen råd och stöd i arbetsgivarfrågor och i förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita arbetar för att lagar, regler och affärsvillkor ska utformas så att näringen ges ännu bättre möjligheter – och uppfattas som den tillväxt- och jobbmotor vi faktiskt är.

Aldrig har vi varit så viktiga som nu.

Övergripande ansvar och arbetsuppgifter

Som Visitas näringspolitiska chef ingår du i Visitas ledningsgrupp och rapporterar till direkt till VD.

  • Du arbetar proaktivt; leder och utvecklar Visitas näringspolitiska arbete med lobbying/opinionsbildning för att förbättra villkoren och förutsättningarna för besöksnäringen och Visitas medlemmar. Det innebär att bedöma det politiska skeendet, analysera olika politiska initiativ och utveckla policyförslag som förbättrar förutsättningarna för besöksnäringen.
  • Som chef för avdelningen för Visita Näringspolitik organiserar och leder du utvecklingen av avdelningens inre arbete och medarbetarna.
  • I din funktion har du ett nära samarbete med Visitas övriga avdelningschefer i syfte att skapa ett starkt gemensamt och sammanhållet påverkansarbete. Expertkunskaperna och kommunikationsexpertisen jobbar nära tillsammans, för att kunna påverka så mycket som möjligt i de näringspolitiska och arbetsgivarpolitiska skärningspunkterna.
  • Vid sidan av Visitas VD blir du ett av ansiktena utåt i näringspolitiska frågor och företräder Visita och medlemsföretagen i olika externa sammanhang: i media men också i förhållande till företrädare för regering och riksdag, olika myndigheter, Regeringskansliet och andra delar av den offentliga förvaltningen, fackliga motparter etc.
  • Du företräder Visita i relevanta samarbetsforum. inom Svenskt Näringsliv, som t.ex. det samverkansorgan såsom exempelvis Näringspolitik & Påverkan.

Vem är du: 

  • Erfarenhet av att med goda resultat arbeta med påverkansarbete – lobbying/opinionsbildning.
  • Du har en god kunskap om ekonomi, näringsliv och arbetsmarknad och en förståelse för villkoren för Visitas medlemsföretag – kopplat med ett brinnande engagemang för besöksnäringens utveckling.
  • En utmärkt och dokumenterad förmåga att bygga goda relationer inom näringslivet, med politiker, myndigheter, fack och med företrädare för andra intresseorganisationer och andra arbetsgivarförbund.
  • Dokumenterat god kunskap om hur de svenska och europeiska politiska systemen fungerar, om de svenska politiska partiernas interna arbetssätt och ståndpunkter i de frågor som är viktiga för tjänsteföretagen.
  • Ett brett och aktivt kontaktnät med företrädare för olika politiska partier, både på regerings- och oppositionssidan, främst på nationell nivå.
  • Intresse för och gärna erfarenhet av att leda en kunskapsintensiv personalgrupp med delegerat ansvar, starkt resultatfokus och tydlig resultatuppföljning.
  • Det är meriterande om du har erfarenhet av eget arbete i en politisk eller politiskt styrd organisation eller verksamhet.
  • Akademisk utbildning inom statsvetenskap, ekonomi (nationalekonomi/företagsekonomi) och eller kommunikation/PR.

Personliga egenskaper

Som person har du förmåga att skapa engagemang och initiativ. Du är analytisk och har strategisk höjd. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och är duktig på att påverka och övertyga andra. Det är av vikt att åstadkomma tydliga och mätbara resultat och det kräver en förmåga att arbeta uthålligt och målmedvetet med ett tydligt fokus på att nå de uppsatta målen. Du har ett stark driv och genomslagskraft, samtidigt som du är smidig, samarbetsorienterad och förtroendeingivande.

Sist men inte minst – du har goda ledaregenskaper och erfarenhet av det operativa ledarskapets samtliga dimensioner.

Välkommen att söka, har du frågor kontakta Signposts rekryteringskonsulter Stina Nord 073 654 52 57 eller Fredrika Schartau 070 510 71 30. Intervjuer sker löpande.

Annonsera på DO jobb

På DO jobb finns lediga tjänster inom kommunikation, digitalisering och opinionsbildning.
Annonserar du via DO jobb når du ut via Dagens Opinions egna kanaler och sociala medier.
Vi kommer att jobba hårt för att din annons ska synas.
Ingen färdig annons? Lugn, det fixar vi.

Mejla över text, bild och logga, så är du snart uppe med din annons.

pris: 4 900 för en vecka och 7 900 kronor för två veckor, moms tillkommer

Hör av dig till: annonsera@dagensopinion.se