Det är analysföretaget Habermax som kliver in i Nowa-gruppen.
– Vi tycker att det blir lite stor distans till ledet analyser och undersökningar, när det köps in, förklarar Anders Wallqvist, vd på Nowa Kommunikation.
Habermax jobbar inom detaljhandeln, konsument, dagligvaror, resenärsundersökningar inom kollektivtrafiken och med medier som TV4 och Discovery. Habermax omsatte 3,5 miljoner år 2016 och gjorde ett rörelseresultat på 867 000 kronor. I år beräknas bolaget och dess tre anställda komma upp i en omsättning på 5 miljoner kronor.
Köpeskillingen för en fjärdedel av bolaget borde uppgå till runt 400 000 kronor.
Nowa har option att köpa ytterligare 24 procent.
– Då landar vi på 49 procent. Det är en modell där entreprenörerna bakom bolaget har en drivkraft att vara kvar.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...