Novus har bland annat undersökt skillnaden mellan självrekryterade, öppna paneler där personer anmäler sig själva och slumpmässigt rekryterade, slutna paneler.
Undersökningen visar att personer som uppger att de röstade på Sverigedemokraterna i valet 2010 anser sig vara med i flera självrekryterade paneler än väljarna i övrigt.
– Vi ser vi att extrema åsikter är överrepresenterade i öppna paneler, säger Torbjörn Sjöström, vd för Novus.
Novus undersökning visar flera tendenser.
– Vi ser saker som att folk svarar snabbare i en öppen och själrekryterad panel. Svaren påverkas av om man går med i en panel för att tjäna pengar eller för att kunna påverka. Vi ser också att respondenterna reagerar trevligare mot frågeställaren när de blir intervjuade via telefon.
Undersökningen visar att personer som uppger att de röstade på Sverigedemokraterna i valet 2010 anser sig vara med i flera självrekryterade paneler än väljarna i övrigt.
– Vi ser vi att extrema åsikter är överrepresenterade i öppna paneler, säger Torbjörn Sjöström, vd för Novus.
Novus undersökning visar flera tendenser.
– Vi ser saker som att folk svarar snabbare i en öppen och själrekryterad panel. Svaren påverkas av om man går med i en panel för att tjäna pengar eller för att kunna påverka. Vi ser också att respondenterna reagerar trevligare mot frågeställaren när de blir intervjuade via telefon.
Ni har gjort en påkostade undersökning av konkurrenternas metoder. Varför?
– Det är en del av vår affärsutveckling och forskning. Vi måste kunna jobba med våra metoder och jämföra dem med konkurrenternas.
– Det är en del av vår affärsutveckling och forskning. Vi måste kunna jobba med våra metoder och jämföra dem med konkurrenternas.
Vad tycker du om dina konkurrenters metoder?
– V har mätt de flera av våra kollegor, men vi ska inte peka finger mot enskilda bolag. Då tappar vi fokus på det vi vill belysa, skillnaderna i olika metoder.
Vems fel är det att statistik missbrukas, de som presenterar siffrorna eller medierna som återger dem?
– Grundproblemet är att det har blivit större fokus på att få snabba och spännande siffror. Kan man få fram en siffra på et spännande sätt så räcker det oavsett metodiken bakom. Det är väldigt lätt att få fram en siffra. Det finns ju inget facit. Sedan är det en kombination av kunderna och medier Det gäller att skapa ett medvetande om att det kan slå väldigt mycket med olika undersökningsmetoder.
I dag är du ute och driver en debatt på DN Debatt tillsammans med statsvetaren Jenny Madestam. Varför ni två?
– Jag pratade med henne om det här. Hon tyckte det är lika viktigt som vi att man gör saker korrekt. Den offentliga debatten påverkas ju av siffrorna.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...