Det visar en undersökning från Novus bland 1 018 respondenter och som genomfördes 17-23 oktober.
21 procent av de som svarade var varken nöjda eller missnöjda med vården. 15 procent var ganska missnöjda med vården och endast 5 procent var mycket missnöjda. Resultatet är intressant givet att välfärden förväntas segla upp som en av de frågor som kan avgöra valet 2014.
När respondenterna fick välja från en lista över vad som var det största problemet med sjukvården hamnade följande fem i topp bland förstahandsalternativen.
1. För lite personal, sjuksköterskor och läkare, 27%
2. Väntetiderna på akuten är för långa, 22%
3. Att skattemedel går till riskkapitalister, 13%
4. Att man inte får den hjälp man behöver, 10%
5. Att sjukvården har privatiserats i för hög utsträckning, 4%
2. Väntetiderna på akuten är för långa, 22%
3. Att skattemedel går till riskkapitalister, 13%
4. Att man inte får den hjälp man behöver, 10%
5. Att sjukvården har privatiserats i för hög utsträckning, 4%
bland de missnöjda hamnade följande fem alternativ i topp
1. Att man inte får den hjälp man behöver, 25%
2. För lite personal, sjuksköterskor och läkare, 21%
3. Väntetiderna på akuten är för långa, 20%
4. Att skattemedel går till riskkapitalister, 10%
4. Allt fungerar bra med svensk sjukvård, 10%
bland de nöjda hamnade följande fem alternativ i topp
1. För lite personal, sjuksköterskor och läkare, 30%
2. Väntetiderna på akuten är för långa, 22%
3. Att skattemedel går till riskkapitalister, 14%
4. Allt fungerar bra med svensk sjukvård, 9%
5. Att man inte får den hjälp man behöver, 6%
1. För lite personal, sjuksköterskor och läkare, 30%
2. Väntetiderna på akuten är för långa, 22%
3. Att skattemedel går till riskkapitalister, 14%
4. Allt fungerar bra med svensk sjukvård, 9%
5. Att man inte får den hjälp man behöver, 6%
De nöjda anser alltså i en högre grad än de missnöjda att bemanningen i sjukvården är ett problem.
De missnöjda i sin tur anser i högre grad än de nöjda att man inte får den hjälp man behöver, vilket också är den fråga som skiljer nöjda från missnöjda mest.
Intressant för den politiska debatten kan vara att privatiseringen inte anses vara något problem (4%). Inte heller väntetider i telefon eller tillgång på mottagningar anses vara ett problem i hög grad (1-2%). Runt var tionde tycker dock det är ett problem att skattemedel går till riskkapitalister.
73 procent av respondenterna hade sökt vård det senaste året. Enligt Novus fanns "inga egentliga skillnader i åsikter" mellan respondenter som sökt vård och inte sökt vård.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
