En av fyra marknadschefer i Sverige tror att det ekonomiska klimatet kommer att förbättras under året, trots att det råder fortsatt ekonomisk oro i omvärlden.
Det visar den nya Marknadsbarometern från undersökningsföretaget Netigate, som intervjuat 74 marknadschefer, de flesta inom b2b, runt om i landet.
Enligt undersökningen räknar ungefär en fjärdedel av de tillfrågade med att kunna nyanställda under året, och 45 procent ökar marknadsbudgeten för 2012, jämfört med ifjol.
Optimismen kan enligt Netigates marknadschef Lars Lindberg bero på att cirka två tredjedelar, 66 procent, av de som deltog i undersökningen jobbar mot b2b-marknaden.
– Det kan naturligtvis påverka. Företagen är nog mer optimistiska än de som jobbar på konsumentmarknaden, säger han.
Marknadsbaromentern tittar också på företagens investeringar i annonsering. Var tredje marknadschef minskar investeringar i print, men ökar däremot onlineannonsering och DM.
Mest ökar investeringarna i sociala medier, visar undersökningen.
– Detta trots att de inte ser någon konkret affärsnytta med sociala medier. Det verkar som om man känner att man måste vara på plats, men vet inte riktigt vad man ska göra där, säger Lars Lindberg.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...