• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

24 Jun 2025

Klimatvalvinnarna: ”Liberalerna får profilera sig genom Romina Pourmokhtari”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Först ut, i samma ordning som partiernas dagar på Almedalen: Liberalerna.

Liberalerna är så långt och konsekvent under riksdagsspärren att de måste satsa allt på ett kort. Det kortet kan knappast bli Simona Mohamsson, som blir partiledare efter att alla favoriter tackade nej och som trots tredjeplatsen i EU-parlamentsvalet, viceordförandeskapet i LUF och partisekreterarposten i Liberalerna inte lämnat några intryck hos väljarna.

Istället får Liberalerna satsa allt på klimatminister Romina Pourmokhtari, som ju blivit partiledare om hon velat. Att profilera någon annan än partiledaren eller språkrören är inte ovanligt, det var grunden för Miljöpartiets återinträde i riksdagen genom Åsa Domeij, och de var socialdemokraternas strategi med Anna Lindh och Mona Sahlin när Göran Persson inte gick hem i stugorna.

Romina Pourmokhtari har fått utstå så omfattande kritik under så lång tid att det dramaturgiskt är läge för en vändning lagom till valet. Utsläppsmässigt är timingen också perfekt, det är nästan givet att Sveriges klimatpåverkan minskar 2025 efter den dramatiska ökningen 2024 – och statistiken kommer i mitten av juni 2025, perfekt för valrörelsen. Men ska Liberalerna lyckas med detta, räcker det inte att anamma en Romina-strategi som en sista-minuten-lösning om (när) opinionssiffrorna fortsatt är usla efter sommaren 2025. Inte heller räcker det med allmänt liberalt prat om internationell samverkan och tro på EU, det räddade med nöd och näppe kvar L i EU-parlamentet men är för vagt i riksdagsvalet.

Klimatsatsningar måste vara Liberalernas tydliga prioritering i förhandlingarna om sista budgetproppen och vårbudgeten för denna mandatperiod, och de behöver sakfrågeframgångar som är tydligt deras. Helst ska det ske i direkt konflikt med SD som ju partiet behöver distansera sig från för att locka hem tillräckligt många vilsna liberaler, utan att äventyra stödröster från M och KD. Då är denna profilering perfekt.

Det betyder också att vi redan i höst vet om Liberalerna faktiskt prioriterar klimatet och därmed öppnar för att finnas kvar i riksdagen efter valet, eller om de på grumliga grunder faktiskt tror att blotta valet av Simona Mohamsson dubblar andelen väljare som kan tänka sig att rösta på dem.

Mattas Goldmann, vd för 2030-sekretariatet

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

almedalen 2025debattklimat

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-03, 07:21

Tvärstopp för vindkraften

Green Power Swedens nya statistik och prognos tyder på tvärstopp för utbyggnaden av vindkraften i Sverige.

klimatUndersökning & Analys
2025-10-15, 06:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-23, 05:21

Stockholm Resilience samarbetar med konsultjätte

Den brittiska konsultjätten PwC sluter börjar samarbeta med Stockholm Resilience Centre.

klimatKundrörelser
2025-09-15, 04:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-09-03, 07:05

2030-sekretariatetet: De är för dåliga att kommunicera klimatnytta

2030-sekretariatetet har korat tre finalister för sitt Greenhush-pris som utser de aktörer eller branscher som är sämst på att berätta om den klimatnytta de faktiskt tillför.

klimat
2025-08-31, 19:54

Branschen hyllar – naturskyddet sågar skogsutredningen

Åsikterna om skogsutredningens slutbetänkande kan delas upp i två läger: skogsindustrin i ett och naturskyddsorganisationerna i ett annat.

klimatopinionsbildningpolitik
2025-08-26, 06:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-08-05, 08:22

Vattenfall vill skapa snackis med sjösnacks

Vattenfall sjösätter med hjälp av den brittiska skådespelaren Samuel L. Jackson och byrån Nord DDB snacks för att få till en snackis om havsbaserad vindkraft och livsmedelsproduktion.

energikampanjklimat
2025-07-31, 08:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 09:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Sex nya i SDs styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram