Efter att ha jobbat med Infopaq för medieanalys i Sverige, medan danska Posten skötte analysen i egen regi, byter Posten Norden till TNS Sifo.

– Vi ville ha en merframåtriktad medieanalys för hela Norden. På de områden där det finns ett glapp mellan verkligheten och mediebilden av Posten vill vi ha ett bättre beslutsunderlag för att kunna påverka mediebilden. Vi vill kunna styra mediebilden åt det håll vi vill, säger Per Ljungberg Presschef, Posten Norden.

Tidigare levererade Infopaq mediebevakning till Posten i Sverige. I Danmark hette leverantören Infomedia. Nu får Infomedia leverera all mediebevakning, i Sverige  med hjälp av Retriever som underleverantör.
Mediebevakningssystemet ska hålla koll på de i snitt 2000-2500 omnämningar av Posten i nordisk press per månad.  Sökresultaten ska kunna följas av den del personalstyrkan, 15 000 av 50 000, medarbetare som har tillgång till internet.
 

– Tre faktorer avgjorde. En bra nordisk lösning. Hög digitaliseringsgrad. Bred täckning. Och kostnadseffektivitet.
 

Båda avtalen gäller i tre år och för hela Norden. 
Affären totalt ligger på uppskattningsvis tvåsiffriga miljonbelopp. Per Ljungberg vill inte uppge något belopp.
 

– Det är en ganska omfattande affär, säger Per Ljungberg.