– I Sverige håller vi koll på hur mycket vi dricker och när. Men inte varför. Därför bygger vi ett index så vi kan följa svenskarnas attityder till alkohol över tid, säger Ann-Therése Enarsson, vd för IQ.
Det första indexet ska presenteras under politikerveckan i Almedalen. IQs alkoholindex ska sedan komma en gång per år. Före midsommar släpptes några delfrågor om hur svenskarna ser på alkoholkonsumtion i närvaro av barn.
Undersökningen utförs av Novus via telefonintervjuer. Resultaten går att dela in efter demografiska variabler såsom ålder, kön, ålder och utbildning.
Ann-Therése Enarsson berättar att projektet hittills har kostat mest i form av att projektledaren Christina Luttropp har fått lägga ”många arbetstimmar och djupa veck i pannan”.
IQ omsätter årligen 25 miljoner kronor.
IQs pr-byrå heter Mix PR.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.