Opoint är en norsk innehålls- och teknologileverantör inom mediebevakning och en av de största aktörerna på den norska marknaden.
Det norska bolaget går vid årsskiftet samman med svenska undersökningsföretaget Infopaq som tillsammans bildar en gemensam nordisk koncern som får en omsättning på uppåt 170 miljoner kronor.
– Framförallt kompletterar vi varandra väldigt val, men det är också en väldigt naturlig sak ur marknadsperspektiv. Marknaden driver åt det här hållet och kunderna köper i stor utsträckning nordiskt och vill kunna köpa nordiska upplägg, säger Infopaqs vd Linda Fors.
Hon kommer att kvarstå som vd för den svenska delen, som redan i dag byter namn till Opoint, men blir även vice vd för koncernen. Opoints nuvarande vd Terje Andersen blir koncernchef. Styrelseordförande blir Johan Röhss, som har erfarenhet från bland annat Investor, Ica och Bilia.
– Det blir 50/50-ägarskap där Amedia, som äger Opoint, äger hälften och våra befintliga ägare äger andra hälften. Det blir en bra mix mellan redaktionell ägare som kommer in med branschkunnande och finansiella ägare som förstår affärslogiken.
Vad innebär fusionen för era kunder?
– På kort sikt så är det ingenting som förändras för våra kunder vad gäller utbud men på medellång sikt kommer vi att framförallt få mer muskler för att bli mer innovativa och utveckla vårt erbjudande. Det arbetet startar om tio minuter, så snart jag lagt på. Det är högt tryck på utveckling av funktionalitet och nya sätt att bedriva bevakning, säger Linda Fors.
– På kort sikt så är det ingenting som förändras för våra kunder vad gäller utbud men på medellång sikt kommer vi att framförallt få mer muskler för att bli mer innovativa och utveckla vårt erbjudande. Det arbetet startar om tio minuter, så snart jag lagt på. Det är högt tryck på utveckling av funktionalitet och nya sätt att bedriva bevakning, säger Linda Fors.
Blir det några andra förändringar, utöver namnbytet? Personal- eller lokalmässigt, till exempel?
– Nej, vi sitter kvar i samma lokaler med samma personal. Det här handlar framförallt om att frigöra mer resurser till ökad utveckling. Vi kommer naturligtvis också att börja jobba mer tillsammans och nära varandra.
– Nej, vi sitter kvar i samma lokaler med samma personal. Det här handlar framförallt om att frigöra mer resurser till ökad utveckling. Vi kommer naturligtvis också att börja jobba mer tillsammans och nära varandra.
Det nya bolaget får totalt 160 anställda.
Infopaq kvarstår också som medlem i Media Intelligence Alliance tillsammans med danska Infomedia.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
