Mer exakt var det resebolagets hantering av Tsunamikatastrofen i Thailand år 2004 som ansågs som god krishantering.
– Spontant kan jag säga, det är väl tur. Tittar man på de senaste tio åren har vi allt alltifrån askmoln till SARS och fågelinfluensa, vi har också haft arabiska våren. Det händer ju så mycket i världen, man blir tvungen att fokusera och lära sig efter varje ny händelse, det försöker vi jobba med förstås, säger Lottie Knutson.
Hon säger att utnämningen är en stor ära, men att man samtidigt inte ska bli alltför bekväm.
– Nu måste vi skärpa till oss. Man får inte bli för självgod, utan fortsätta kritiskt ifrågasätta sig själv och den egna verksamheten.
”Kommunicera i kris” var årets fördjupningstema i undersökningen Kommunikatören, som genomförs av Hammer & Hanborg. I samband med det fick de drygt 3 300 kommunikatörer som deltog ge exempel på företag som lyckats med sin krishantering.
En stor majoritet pekade ut Fritidsresor.
– Företagets snabba agerande med saklig och kontinuerlig information till anhöriga och media, gjorde att Fritidsresor tidigt etablerade en position som den mest seriösa informationskällan i det kaos som rådde. Lottie Knutson lyckades i denna svåra stund förmedla en känsla av styrka, värme och medmänsklighet som imponerat på många, säger Christina Hammer, delägare i Hammer & Hanborg, i en kommentar.
På andraplats hamnade SJ, som på senare år drabbats mycket av förseningar och snökaos. Trea blev Saab.
Ardalan Samimi
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

