Arvid Åhlund, ledarskribent på Dagens Nyheter skräder inte orden om undersökningen, som visar snabbt svängande maktskiften mellan blocken:
”Det finns inget rimligt skäl för SVT att ösa ur sig dagliga mätningar, det är ett slags kvasijournalistik som tar fokus från sakfrågor och degraderar politiken till sport”, skriver Arvid Åhlund, och vidare:
”Vad värre är: det riskerar att tuta i väljarna en verklighetsbild som inte stämmer och i värsta fall påverka valutgången på felaktiga grunder. Det ingår knappast i public services uppdrag. SVT ska upplysa, inte fördunkla”.
Kiki Bek, inrikeschef på SVT Nyheter berättar att hon inte ”ville gå i polemik med en ledarskribent”. Men hon lämnar några kommentarer via mejl:
”Vi ser ett stort publikintresse för vår dagliga väljarbarometer. Ställningen mellan regeringsalternativen tyder på att det blir ett mycket jämnt val och det har säkert en betydelse för intresset”.
Siffrorna tycks ju skilja sig från dag till dag en del, hur tillförlitlig är statistiken och kan det bli förvirrande för publiken?
”I alla mätningar som vi publicerar är vi tydliga med att det finns felmarginaler. På vår sajt anger vi varje dag hur felmarginalen ser ut parti för parti. När vi då och då väljer att journalistiskt lyfta en intressant förändring i artiklar eller tv-inslag, bygger dessa på förändringar som är statistiskt säkerställda. Vi tror att vår publik har förmågan att värdera mätningarna utifrån de förutsättningarna”.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...