de tre finalisterna är
  • Läkerol: Let’s Talk – en kampanj för att koppla samman svenskar och nyanlända för språkutveckling.
  • H&M, KappAhl & Lindex: One Bag Habit – en gemensam satsning på att minska antalet påsar i handeln.
  • Preem: Svanen-märkt diesel med Gunde Svan – folklig kampanj för världens första Svanen-märkta diesel.
I juryn för utmärkelsen sitter endast byråns egna konsulter: vd Erik Elvingsson Hedén, analyschef: Maria Kausits och analytikern Sofia Jönsson.

Finns det inte då en en risk att kunder som köper era rapporter premieras av juryn?
– Bra fråga. Jag kan ju inte säga att risken inte existerar. Dock så är priset instiftat för att driva agendan och premiera de som på olika sätt försöker föra utvecklingen framåt. Det är det viktigaste. Vi försöker hålla oss helt opartiska när vi går igenom alla de insatser vi samlat ihop under året, svarar Erik
Elvingsson Hedén, via mejl.
Vinnaren utses på den årliga prisutdelningen I Sustainable Brand Index 12 april.