Cannabiskampanjar med Systembolagets look

I en film för Youtube får målgruppen se hur ett fiktivt systembolag för cannabis kan te sig, inklusive logotyper tycks hämtade från Systembolagets grafiska profil. Kampanjen rullas ut via nyhetssajten Cannabis i fokus, som startades av Aureum Life AB den 20 april 2021.
”Det hör ju inte till ovanligheterna att olika aktörer och personer använder igenkända grafiska profiler eller förvränger logotypes för att driva frågor i egen sak”, mejlar Systembolagets presschef Katinka Wall.
Hon berättar att Systembolaget har som rutin att alltid titta ”på företeelser som rör vårt varumärke”.
Katinka Wall utesluter inte att Systembolaget kommer att agera.
”Det är inget som jag kommer kunna svara på nu mer än att säga att sådana här frågor hanteras alltid kontinuerligt av våra jurister”.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.