• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

15 Oct 2025

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

Inom marknadsföring styr siffrorna många av våra beslut. Räckvidd, klick, konverteringar och attributed value fyller dashboards och blir underlag för budgetar, kampanjer och satsningar. Problemet är att siffrorna ofta presenteras som sanningar, men i själva verket bara visar en del av verkligheten, och dessutom mäts på fel grunder.

Attributed value lyfts ofta fram som svaret på vilken kanal som drev en order. Det är ett mått som ska visa vilken insats i kundresan som bidrog till affären och därmed förtjänar ’cred’. I teorin låter det logiskt, men i praktiken fungerar det sällan så. Eftersom varje plattform mäter på sitt eget sätt händer det ofta att flera plattformar tar åt sig äran för samma köp. En kund kan till exempel se en annons på Instagram, öppna ett nyhetsbrev och sedan slutföra köpet via Google. Då räknar alla tre hem hela intäkten. I rapporten ser det ut som om intäkterna mångdubblas, men i kassan syns bara en order.

Konsekvensen av detta blir glädjesiffror och en falsk trygghet. Företag riskerar att flytta budgetar och resurser på helt fel grunder. En sociala medier-kampanj kan framstå som en försäljningssuccé, trots att det egentligen var sms-kampanjen som gjorde jobbet. När besluten baseras på den typen av underlag drabbas inte bara marknadsföringen, utan hela affären.

Men det finns en väg framåt. Första steget är att se attributed value som en kompass, snarare än en karta.  För att kunna fatta rätt beslut krävs ett bredare perspektiv. Det handlar om att mäta engagemang, beteenden och samspelet mellan kanaler, inte att pressa fram en enskild intäktssiffra.

Med UTM-taggar, testgrupper och segmentering går det att förstå mer av kundresan. Du ser vilka budskap som engagerar, vilka kanaler som driver trafik och var kunderna tappar intresset. Men för att få hela bilden räcker det inte med marknadsföringsdata. När den kompletteras med siffror från affärssystem, e-handel och crm kan du följa affären hela vägen, från första klicket till köpet i kassan och vidare till återköp och kundlojalitet.

Det är där styrkan finns. När marknadsföring kopplas ihop med affären blir siffrorna inte bara en snygg graf i en rapport, utan ett verktyg för att fatta smartare beslut och bygga långsiktig lönsamhet.

Så vad är egentligen framgång? Är det siffror som bländar i rapporten, eller marknadsföring byggd på insikt istället för illusion? Din styrka ligger i att se hela bilden. Attributed value kan ge en fingervisning, men det är långt ifrån hela sanningen. Lita inte blint på de siffror som plattformarna presenterar. Kombinera istället deras data med dina egna insikter från affärssystem, e-handel och crm. Då ser du vad som faktiskt driver affären och kan fatta välgrundade beslut.

Sam Jahanfar, vd och grundare, Rule

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-15, 04:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 06:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-31, 08:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 09:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 04:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 14:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 07:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-26, 14:08

”Elisabeth Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tror att en ny klimatpolitik kan locka lättrörliga väljare till Moderaterna.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-26, 06:47

”Energifrågan grunden för Magdalena Andersson(s) regeringsbildning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För Socialdemokraternas del kan energipolitiken bli knäckfrågan för att få till en regering.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-25, 16:00

”Inte bäst för MP att vara Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tycker att Miljöpartiet ska fundera över sin roll som ”Socialdemokraternas utlokaliserade hållbarhetsavdelning”.

almedalen 2025debattklimat
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Magnus Ranstorp och Paulina Brandberg söker samma jobb
  • Reklamprofil blir chef för Fotografiska
  • The Labyrinth värvar liberalt
  • Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025
  • Akavia värvar från Demoskop

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram