• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

21 Nov 2025

”Årets julklapp säger något om medielandskapet”

Årets julklapp, vuxenleksaken, visar att journalistik är underhållning och det måste alla  som paketerar budskap för medier ta höjd för, anser Alice Hedin, kriskonsult på Wings PR.

Årets julklapp är vuxenleksaken. En fint inslagen nyhet som vid första anblick mest ser ut som ännu en pryltrend, men som i själva verket säger något betydligt större om vår samtid och hur vi konsumerar information. Journalistik är underhållning förpackat i reportage, nyhetspushar, avslöjanden och debatter. I nyhetslogiken är det därför självklart att pussel, målarböcker och annat pyssel paketeras som just vuxenleksaker. Inte för att redaktionerna vill skoja till det, utan för att publiken kräver något att reagera på för att inte skrolla vidare i flödet.

Nyhetsmedierna nappade på betet från HUI eftersom de jagar samma hårdvaluta som alla andra i dag. Engagemang. När till och med public service i praktiken konkurrerar med Tiktok-klipp, snapstories och ett oändligt flöde av ’du måste se det här’ då blir dramaturgin inte en krydda. Det blir själva huvudrätten.

Innehållet i sig är ofta lika seriöst som förr, men sättet att berätta har tagit efter från underhållningens värld. De omdiskuterade partiledardebatterna i SVT är ett exempel. Uppmärksamhetsfönstret stängs snabbt, konkurrensen är brutal och även det mest angelägna måste kläs i en form som antyder att nästa sekund kan avgöra allt. Det märks även i true crime-serier som är designade för sträcktittande, i konflikter som får samma dramaturgi som från realityprogram och i lokala avslöjanden som paketeras via cliffhanger-liknande pushnotiser.

För alla som arbetar bakom rubrikerna i allmänhet och kanske i synnerhet för dem som befinner sig mitt i en kris, spelar den här utvecklingen roll. Krisen utspelar sig i realtid, och journalistiken följer inte bara förloppet, den formar och förstärker det medan allt fortfarande rör på sig. Små problem målas upp som stora om dramat är tillräckligt tydligt och stora problem kan bli en hel serie som portionsvis pytsas ut till publiken. Varje ny vinkel kan bli nästa scen och varje citat en potentiell vändpunkt.

Organisationer och personer i ledande positioner som vill lyckas på den mediala scenen bör därför tänka på att:

Man måste gilla att lösa små problem om man ogillar att hamna i stora. Journalistik handlar fortfarande om att berätta om allvarliga frågor, även om formatet blir alltmer likt det vi känner igen från underhållningens värld. Den bästa krishanteringen är fortfarande att undvika risker och att lösa faktiska problem medan de är små.

Den som berättar en historia målar bilden av verkligenheten och sanningen. Den som inte berättar lämnar historieskrivningen åt någon annan. Att lägga locket på ger oftast mer syre till elden. Att släcka elden handlar om att servera sina bästa argument och dela med sig av sin bild av frågan.

Ett dåligt budskap blir inte bättre av att man slår in budskapen i fina ord. Det har med andra ord blivit ännu viktigare att inte bara kommunicera sig ur en kris utan att också agera för att lösa problem, för att sen kunna kommunicera vad man gjort.

Vad är då slutsatsen? I ett medielandskap där paketering ibland är lika viktigt som innehåll måste organisationer och personer ta plats för att påverka hur hela paketet tas emot. Annars lämnar man allt i medielogikens händer och då är det oftast dramat som mottagaren kommer ihåg i efterhand.

Alice Hedin, kriskonsult på Wings PR.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-18, 05:39

”Erik Slottner, granska Sveriges digitala beroende av amerikanska molntjänster”

Molnkrascher hos Amazon och Microsoft visar hur farligt beroende vi är av globala molnleverantörer, skriver Joakim Öhman vd och grundare på Elastx och uppmanar it-minister Erik Slottner (kd) att initiera en nationell sårbarhetsgranskning av Sveriges digitala beroende.

debatt
2025-11-17, 07:06

”Har vi marknadsfört sönder marknadsföringen?”

Marknadsförare måste sluta göra reklam för sin egen marknadsföring, dess reslutat i form av tillväxt ska tala för sig själv, skriver Shafqat Islam, operativ chef för Optimizely.

debatt
2025-10-15, 08:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-15, 06:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 08:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-31, 10:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 11:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 06:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 16:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 09:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 37: EFN-chefen som styr Lundbergs…
  • EFNs chefredaktör om sin anställning och sina…
  • Komexperter: Politiker och journalister lämna X
  • Partner lämnar Kekst efter 14 år
  • CVE-chefen talar ut om affären med Brit Stakston

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram