
Undersökningsföretaget Cision har mätt riksdagspartiernas och deras partiledares synlighet i "onlinemedia", det vill säga omnämnanden i svenska webbkällor. Under mars nämndes rikdagspartierna eller partiledarna vid totalt 29 002 tillfällen.
Mätningen, som avser perioden februari-mars, visar att Socialdemokraterna behåller greppen som det mest omnämnda partiet. Socialdemokraterna nämns nästan dubbelt så ofta som Moderaterna. Det skrivs minst om Kristdemokraterna, trots att partiet erfarit den största procentuella ökningen av publicitet i nätmedier av alla partier under mätperioden.

När det gäller partiledarnas synlighet ligger statsminister Fredrik Reinfeldt (m) i topp. Den största ökningen står Centerpartiets partiledare Annie Lööf för, vars onlinepublicitet har fördubblats jämfört med förutvarande månad. De partiledare som omnämnts färre gånger i mars än i februari är Åsa Romson (mp) och Jimmie Åkesson (sd).

så gjordes mätningen
Mätningen har gjorts genom Cisions kommunikationsverktyg CisionPoint. De sökord som använts under mätningen är partiernas namn och partiledarnas namn. Statistiken grundas på antal artiklar i svenska webbkällor där partier och partiledare omnämns i februari och mars månad. Över 1 500 svenska webbkällor har bevakats. Statistiken inkluderar inte inlägg i sociala medier.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...