
Frågan till Almedalsspanarna löd: Vilka tre aktörer inom tech/digitalisering kopplar du främst till Almedalen?
44 procent svarade Google med Hej Digitalt och Microsoft med 33 procent på andra plats och Telia på tredje plats.
Almedalsspanarna var rörande överens om att det var starkt jobbat av det lilla svenska initiativet Hej Digitalt bjuda de stora it-jättarna en match under Almedalsveckan.
Almedalsspanarna efterlyser för Almedalsveckans räkning bland annat mer interaktivitet med besökarna, appar som ger mervärde till besökarna, uppkopplingar till andra orter samt tjänster som visar hur digitalisering kan göra livet enklare.
Almedalsspanarna fick också koppla tre kärnvärden till varumärket Almedalsveckan med följande svar:
Demokrati 55%
Tillgänglighet/Öppenhet 45%
Samtal 36%
Nätverkande 27%
Politik 27%
Tillgänglighet/Öppenhet 45%
Samtal 36%
Nätverkande 27%
Politik 27%
På frågan vilka kärnvärden som borde vara kopplade till Almedalsveckan löd svaren:
Demokrati 64%
Tillgänglighet/Öppenhet 55%
Mingel 27%
Politik 18%
Inkludering 18%
Tillgänglighet/Öppenhet 55%
Mingel 27%
Politik 18%
Inkludering 18%
I dag klockan 12 träffas Almedalsspanarna igen på St Hansgatan 18 för att diskutera kommersiell kommunikation i Almedalen.
mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är en expertpanel bestående av professionella kommunikatörer som diskuterar kommersiell kommunikation i Almedalen. I Almedalsspanarna ingår:
Henric Byström, kommunikationschef, Carlsberg
Boo Ehlin, seriekonsult
Niclas Karnhill, presschef, IP Only
Stina Liljekvist, marknadschef, Skandia
Mikael Lindgren, pr-chef, Arla Foods
Juan Navas, kommunikationschef, Sveriges Kommunikatörer
Sylvia Nylin, vd, Svenska Möten
Tobias Rydergren, presschef, Coop
Mattias Rådström, kommunikationschef, Cramo
Bodil Sidén, kommunikationsansvarig, Uber
Johanna Snickars, kommunikationschef, Microsoft
Johan Stuart, chef för samhällskontakter, Praktikertjänst
Anna Trane, presschef, NCC
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...