Det är sannerligen inget mellanår, med så många bra seminarier att det är svårt att välja, konstaterar Almedalspanelen. Även om starten av veckan är något trevande, utan större politiska utspel som vanligt, är det mycket spring och många som är Almedalen för att visa upp sig. ”Almedalen har bevisat sig själv igen” som en spanare skriver. Känslan är att man måste var där, eller var skulle man annars vara så års? Även om flera spanare tycker att Almedalsveckan hittills är rörigare är stämningen är fin inte minst tack vare det soliga vädret att göra.
 
Jan Björklund slog an tonen med talet om EU och Brexit, men politiken har varit nedtonad i början av veckan. Det gäller dock inte företag och näringsliv. Företagen har blivit smartare på att skapa arrangemang som tar hem investeringar. Flera biltillverkare visar upp sina coolaste modeller.
Det är ett ”otroligt fokus på alla aspekter av hållbarhet” och det råder ”digital hysteri”, då gäller det digitalisering, delningsekonomi och hur den påverkar arbetsmarknaden.
Twitter har fått en renässans trots att de traditionella medierna är på plats med påkostade studios. Fram till måndag har de dock mest ägnat sig åt att berätta att de är på plats.
Vad gäller mingel saknas det i dag en dominant som samlar alla, den rollen Prime tidigare har haft med sitt rosé-mingel.

de här tre bilmärkena kopplar Almedalsspanarna främst till Almedalen
1. Volvo
2. Volkswagen
3. Mercedes
Historiskt har Mini och Smart varit starka märken. Nu kommer Volkswagen, eller som en spanare skriver: De kör periscope från sina event, ovanligt från Almedalen, men snyggt. Dessutom erbjuder de provkörning av “supermiljöbil”. De gör allt för att få oss att glömma utsläppsskandalerna, och gör det bra i Almedalen.
Frågorna som bilbranschen driver är digitalisering/innovation/självstyrning i lika hög grad som hållbarhet/miljövänlighet och som en spanare uttrycker det ”coolness”.

det här kan bilaktörerna göra bättre
* Samarbeta med andra aktörer dels inom ramen för Bil Sweden, men även med oväntade aktörer som Naturskyddsföreningen.
* Visa bilarna mer, se till att politiker åker i dem, ställ bilarna på stan och bjud på AC och dricka eller värme om det är kallt och lansera riktiga nyheter.
* Vidga frågan till andra områden som stadsutveckling och fixa bättre rubriker till seminarierna.
Mest tongivande aktörerna under spaningsperioden, måndag-söndag, förutom partierna, anses Petter Stordalen, SOS Barnbyar och kampanjen Rotlös samt Hej Digital.
 
mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar via en app. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se. Spaningarna presenteras under Almedalsveckan på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.
 
Måndag,tisdag och onsdag i Almedalen, klockan 12 träffas Almedalsspanarna och diskuterar sina spaningar under en öppen lunch på St Hansgatan 18. Välkomna!
 
här är kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC