Undersökningen visar att 92 procent kommer att vara på plats tisdagen den 3 och onsdagen den 4 juli. 50 procent säger att de ska vara på plats under Sverigedemokraternas dag, söndagen 1 juli, jämfört med 29 procent för Kristdemokraterna, 8 juli. Besökarna väljer helst färja (48 procent) följt av flyget (46 procent). Endast 1 procent tar egen båt.
58 procent vill se fler träffpunkter, internationella gäster och debatter efterlyses av 38 procent vardera. Fler politiker och näringslivsföreträdare efterfrågas också. Fester och mingel vill besökarna ha mindre av till 34 respektive 24 procent.
Detta kan kontrateras mot vad besökarna förväntar sig. 49 procent tror det blir fler näringslivsevent, 38 procent tror på fler lobbyister och 30 procent på ett ökande antal hemliga middagar.  Är det något besökarna förväntar sig se mindre av är det partiledare (15 procent).
Yougov undersökte även varför besökarna åker till Almedalsveckan och vad de hoppas få ut, vilket redovisas nedan

varför åker du till Almedalsveckan (högst två alternativ)
Nätverkande: 57 procent
Seminarium/utbildning: 36 procent
Politik: 36 procent
Måste för jobbet: 33 procent
Branschmässa, måste: 13 procent
Lustfyllt: 6 procent
 
vad hoppas du få ut (högst två alternativ)?
Kontakter/nätverk: 72 procent
Upplysa andra: 48 procent
Få uppmärksamhet för sitt arbete: 20 procent
Politik: 20 procent
Skapa kundnytta: 16 procent