När Lars Axelsson sågar partiernas kampanjer, vet han vad han talar om. Han har jobbat med kampanjerna som gjorde både Carl Bildt (m) och Fredrik Reinfeldt (m) statsminister.
– Jag tror att de flesta väljare känner en uppgivenhet. Det är små skillnader mellan partierna samtidigt som det är svårt att förstå helheten. Det är svårt att ta till sig kampanjerna när partierna är så spridda och differentierade i sina budskap, säger Lars Axelsson och utvecklar:
– Det kan bli vilseledande för väljare som inte är speciellt insatta och då finns risken att man skiter i att gå och rösta. Då tycker vi att det är bättre att ta ställning och gå och rösta och in bidra till att de antidemokratiska faktorerna får genomslag. Där måste alla dra sitt strå till stacken.
Inledningsvis hänger AJ Produkter upp valaffischer i Stockholm och Halmstad där bolaget har sitt säte.
– Vi gör vår egna lilla valrörelse. Men vi har ingen valapparat utan skickar ut frågor till våra säljare och frågar om de kan hänga upp affischer. Jag vet inte om det är lagligt, det är ett kul utspel.
Det kommer fler delar i kampanjen i forma av annonser i dagspress och spottar för reklamradion. Även filmer har producerats där bolagets vice vd, kanadensaren David Bray ligger på en soffa och uppmanar folk att gå ut och rösta på amerikanska.
– Vi finns i 18 länder. Med lite smartness kan kanske kampanjen Rulla vidare.
På måndag får alla medarbetare ett kuvert med en pin och brev som beskriver kampanjen.
– I brevet står vad vi ska göra, varför vi engagerar oss och hur viktigt det är att välja. Jag vill att det vi gör på kommunikation ska engagera hela vårt företag. Nu blir alla informerade och involverade.
Handlar det om samhällsengagemang eller finns även kommersiella mål?
– Vi är ett av Sveriges mest kända varumärken. 98 procent känner till oss. Men inte alla vet vad vi gör. Vi har ett behov att tydliggöra det. Nu får vi två flugor i en smäll, vi uppmanar folk att rösta och visar vad vi gör – får folk att må bra på jobbet. Så upp ur soffan och ta ditt ansvar, vi har ju trots allt många kunder som sitter bekvämt i våra produkter, säger Lars Axelsson.
Kampanjen är producerad inhouse.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.