Syftet med bubb.la är att erbjuda en dagsaktuell överblick över nyhetsläget i Sverige och övriga delar av världen. Målsättningen är att erbjuda "public service på riktigt". 
 
– En av impulserna som fick oss att sätta igång projektet är det faktum att medierna generellt för en vänstervriden nyhetsbevakning. Om majoriteten på en redaktion, som skriver om politiska ämnen, röstar på Miljöpartiet kan den inte ge en tillfredsställande bevakning. Därför har vi bestämt att vi tar nyhetsbevakningen i egna händer, säger Martin Eriksson, som är en av grundarna till bubb.la.
 
Han reagerar också på att "mainstream-medier", som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, gör felprioriteringar i nyhetsvärderingen, att oseriösa nyheter får utrymme på bekostnad av mer relevant innehåll. 
 
– Jag reagerar på hur underrapporterade vissa företeelser är och ett typiskt exempel på hur svenska medier hårdvinklar är bevakningen av amerikansk politik där det finns en oerhört stark vänsterorienterad bias (snedvridenhet) till Demokraternas favör. 
 
Sajten började byggas i slutet av juni och har funnits uppe sedan ett par-tre veckor tillbaka. Då inleddes också arbetet med att via en Facebook-sida rekrytera ett större antal redaktörer vars uppgift är att fylla bubb.las förstasida med länkar till tidningsartiklar, blogginlägg och radioinslag.
Målet är att engagera mellan 100 och 150 redaktörer med "frihetlig" inriktning. I dagsläget är antalet redaktörer som genom ett Reddit-liknande system postar länkar till nyhetsmedier 23 till antalet. Tanken är att nyhetsflödet på förstasidan ska vara jämförbar med en genomsnittlig svensk dagstidnings webbupplaga. 
 
Men att sajten lanseras nu har inget med att försöka sätta agendan under den pågående valrörelsen. 
 
– Det var på tiden, helt enkelt, och skulle kunna ha satts igång mycket tidigare. Men det kul att vara igång före valet.
 
Förebilden till bubb.la är den konservativa amerikanska nyhetssajten Drudge Report som fungerar som samlingssida för länkar till andra nyhetsmedier. 
 
– Men vi har en lite annorlunda ingång än Drudge Report, som fokuserar mycket på populärkultur och skvaller. Vi vill skapa en bredare överblick av aktuella händelser och över olika typer av medier, vi länkar även till vänsterinriktade medier. 
 
Martin Eriksson är till vardags data-analytiker och it-entreprenör i Stockholm.
 
– Jag är nyliberal och aktiv i Frihetsfronten (nätverk för libertarianer och nyliberaler) men jag har ingen partitillhörighet eller några organisationslojaliteter. Våra redaktörer utgör ett löst sammansatt nätverk av fristående klassiska liberaler.
 
Martin Eriksson ägnade tillsammans med andra från bubb.la Almedalsveckan till att nätverka och göra reklam för sajten, i synnerhet genom att demonstrera bubb.las gimmick, att blåsa såpbubblor. 
 
Hittills har bubb.las finansiering vilat på crowdfunding, privata donationer. På sajten finns Google ads-annonser inbäddade.
 
– Visst vore det roligt om annonserna kunde täcka drift och utvecklingsarbete men det finns ingen kommersiell tanke bakom projektet. Vi vill  tillhandahålla relevant nyhetsinnehåll och vara "public service på riktigt".
 
Enligt Martin Eriksson har sajten "några hundra" unika besökare per dag. Men trafiken som leds in från Facebook och Twitter, där toppnyheterna postas, är betydligt större.
 
Vem läser sajten?
– Det finns faktiskt en riksdagsledamot, som jag är osäker på om jag får avslöja namnet på, som har satt bubb.la som förstasida i sin browser (webbläsare). Jag skulle vilja beskriva våra följare som lite av en intelligentia, även om vi riktar oss till alla möjliga människor. 
 
Oscar Örum