I dag går Coop ut med nyheten att Charlotta Szczepanowski utses till ny chef för Hållbarhet & Kvalitet på Coop. Hon värvas från Riksbyggen där hon är hållbarhetschef. 
 
Förändringen innebär samtidigt att Louise König, som har bidragit till att göra Coop och Änglamark till Sveriges Grönaste Varumärke och Coop till Sveriges Hållbaraste Varumärke i Sustainable Brand Index.
 
– Jag slutar på grund av en omorganisation. Vi hade inte samma uppfattning om hållbarhetsavdelningen. Därför är det bra att det kommer in en annan chef, säger Louise König, och lägger till:
– Jag tycker att hållbarhetsfrågorna är vitala för majoriteten av bolag, inte minst med fokus på FNs hållbarhetsmål 2030. Frågorna är kommersiellt viktiga för affären och varumärket, inte minst i ett matföretag. Det har vi stärkt oerhört de senaste åren. Att då lägga hållbarhet under en kvalitetschef, som i sin tur rapporterar till en marknadschef upplever jag som en udda prioritering.
Något nytt jobb har inte Louise König fått:
– Nu lämnar jag Coop med flaggan i topp och ser fram emot nya utmaningar, säger hon. 
 
Coops kommunikationschef Tobias Rydergren ger en något annan bild än Louise König via mejl:

 
"Med den här organisationen slår vi samman kvalitet och hållbarhet, som får en gemensam chef i Charlotta Szczepanowski. Så det stämmer inte att hållbarhetsfrågorna hamnar under en kvalitetschef. Coops kvalitetschef är Anna-Lena Dahlberg, både i den gamla och nya organisationen. Charlotta precis som Louise rapporterar till Björn Larsson, så det är ingen skillnad mot tidigare. Charlotta är dessutom adjungerad till koncernledningen, vilket är ett sätt att lyfta hållbarhetsfrågorna jämfört med tidigare organisation."