• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

01 May 2024

SWEDBANK-BOKEN ”Vi utsattes för en systematisk advokat-attack”

Axel Gordh Humlesjö, som tillsammans med Lars Berge, har skrivit Honungsfällan (Albert Bonnier), berättar advokaterna som försökte förhindra att innehållet publicerades. Även pr-konsulter har tryckt på.

 

Boken berättar om hur ledningens livsstil och ledarskap ledde till att Swedbank kunde nyttjas av ryska oligarker för penningtvätt.

–  Vi har haft en systematisk advokatattack som har ansträngt sig för att stoppa boken, säger Axel Gordh Humlesjö.

Hur har du som journalist upplevt det?
– Jag har jobbat på uppdrag granskning i 15 år. Vi har ofta haft kontakt med pr-konsulter och advokater för att diskutera formuleringar och saker som kan uppfattas som sakfel och att man påverkar granskningen så att den blir mer fördelaktig för klienten. Det är varje människas rätt att ta hjälp när man blir granskad av medier. Det kan ju vara svårt, säger Axel Gordh Humlesjö och utvecklar:

–  Men det vi har mött i det här projektet har varit något helt annat. Det har handlat om att i första hand inte vilja prata om innehållet utan bara om att hindra innehållet från att komma ut. Det är en importerad strategi från USA och Storbritannien där man försöker skrämma publicister och journalister till tystnad genom att det ska vara alldeles för dyrt att publicera obekväma sanningar.

I Honungsfällan nämns fyra inblandade Swedbank chefer, varav tre använder sig av advokater kring bokpubliceringen.

Den förr-förra koncernchefen Michael Wolf har använt sig av Dag Wetterberg på Wetterberg Advokatbyrå. Den förra koncernchefen Birgitte Bonnesen har anlitat Per E Samuelsson på SSW medan finansmannen Johan Lundberg har anlitat Percy Bratt och Joakim Lundqvist på Advokatbyrån Bratt Feinsilber Harling. En av Swedbanks tidigare tyngsta chefer benämns som ”David” eller ”toppchefen” har anlitat Monique Wadsted, medan en fjärde Swedbank-chef, ”Peter” inte har anlitat någon advokat alls.

–   Flera av advokaterna som har tagit de här uppdragen har varit aggressiva och sagt att ’vår klient ska bort ur boken’ annars så stämmer vi er för grovt förtal och inleder en skadeståndsprocess’, berättar Axel Gordh Humlesjö och beskriver chefernas strategi som han uppfattar den:

–  Prata inte om sakfrågan skit i sanningen och attackera budbäraren och gör alla nervösa för att publicera. När det inte har funkat har man gått ännu längre och anlitat säkerhetsexperter som har kommit med olika former av yttranden med förhoppning att förlaget ska backa och att boken inte ska ges ut.

Vem har orkestrerat strategin?
– Jag kan inte uttala mig om det är en samlad strategi. Bonnesens advokat skriver till oss att vi ’publicerar på egen risk’.  Jag tror inte han har någon kontakt med övriga, som vi dock har sett har haft kontakt med varandra. Vem som har styrt upp strategin har jag ingen aning om förutom att den har varit väldigt högljudd, hotfull och på många sätt rätt ociviliserad.

Särskilt en pr-konsult har varit aktiv, men vem det är vill inte Axel Gordh Humlesjö berätta:

– I nuläget vill jag inte dra in konsulten en ordstrid med. Det har varit en aggressiv och ociviliserad ton och det har skett en högljudd kommunikation mot chefer på SVT (Där Axel Gordh Humlesjö jobbar för Uppdrag granskning) som har varit minst sagt anmärkningsvärd.

I boken berättas om att flera medier 2013 hade känsliga uppgifter om Michael Wolf, men avstod från att publicera efter påtryckningar från Swedbanks dåvarande kommunikationschef Thomas Backteman.

Skulle medierna ha kunnat gjort på något annat sätt, Uppdrag granskning kunde trots allt berätta om penningtvätten i Swedbank 2019?
 – Där och då hade den journalistiken (Uppdrag gransknings journalistik) behövts. Då hade man kunnat skapa en debatt och varnat om saker och förhindrat att de hade hänt. Det hade varit en stor uppgift för medierna. Men man lyckades skrämma utgivarna och journalisterna så att sanningen inte kom fram. Det framkommer tydligt i boken att hoten lyckades. Men sanningen kommer ofta fram ändå till slut.

Skulle medierna ha stått på sig mer?
– I och med Rysslands agerande i USA-valet och Brexit har vi förstått hur den ryska säkerhetstjänsten har utnyttjat olika sårbarheter i privatlivet för att utöva påtryckningar och förändringar. Den kontexten hade vi inte 2013. Då var det mer en fråga om moral och privatliv. Boken handlar delvis om att visa att hur sårbarheter i privatlivet har haft betydelse för säkerhetsrisken för en så systemviktig verksamhet som Swedbank, säger Axel Gordh Humlesjö och lägger till:

– Jag fattar att det var svårt att publicera, men det är klart att man borde ha gjort mer då när det uppenbarligen var kris i en av Nordens största banker. Men man publicerade inte på grund av hot från kommunikationschefen.

Thomas Backteman är idag anlitad av Michael Wolf som strateg. Han har uttalat hot om att stämma bokens författare för förtal. Samtidigt berättar han utförligt i Honungsfällan om hur han har jobbat med Swedbanks kommunikation.

–  Backteman har varit väldigt generösa mot oss om sin roll och syn på banken, vi har intervjuat honom flera gånger och fått ställa kritiska frågor. Samtidigt har han haft ett annat uppdrag åt Wolf, att gå till attack och hota oss med juridiska åtgärder.

Vad kommer att hända när boken släpps, kommer advokaterna att verkställa det som de har sagt?
 – Det är det obehagliga. I fria medier i ett demokratiskt samhälle ska sådana här frågor avgöras i offentligheten i en bra och saklig debatt och inte i domstol. Alla får ju göra som de vill, men jag hoppas att det ska bli en bra diskussion om innehållet i boken. Jag hoppas också att det väcker en debatt om det importerade juridikkriget.

Axel Gordh Humlesjö lägger till:

–  Vi skriver ju i boken hur ryska oligarker har anlitat de finaste advokatbyråerna för att stoppa böcker och journalistik.  Nu är det inte oligarkerna som skramlar utan de svenska affärsmännen som använder deras taktik. Det här är individer som inte förstår vilket ansvar de har haft för den otroligt viktiga samhällsinstitution som Swedbank har varit.

SWEDBANK-BOKEN ”Vi utsattes för en systematisk advokat-attack”

Axel Gordh Humlesjö, som tillsammans med Lars Berge, har skrivit Honungsfällan (Albert Bonnier), berättar advokaterna som försökte förhindra att innehållet publicerades. Även pr-konsulter har tryckt på.

Boken berättar om hur ledningens livsstil och ledarskap ledde till att Swedbank kunde nyttjas av ryska oligarker för penningtvätt.

–  Vi har haft en systematisk advokatattack som har ansträngt sig för att stoppa boken, säger Axel Gordh Humlesjö.

Hur har du som journalist upplevt det?
– Jag har jobbat på uppdrag granskning i 15 år. Vi har ofta haft kontakt med pr-konsulter och advokater för att diskutera formuleringar och saker som kan uppfattas som sakfel och att man påverkar granskningen så att den blir mer fördelaktig för klienten. Det är varje människas rätt att ta hjälp när man blir granskad av medier. Det kan ju vara svårt, säger Axel Gordh Humlesjö och utvecklar:

–  Men det vi har mött i det här projektet har varit något helt annat. Det har handlat om att i första hand inte vilja prata om innehållet utan bara om att hindra innehållet från att komma ut. Det är en importerad strategi från USA och Storbritannien där man försöker skrämma publicister och journalister till tystnad genom att det ska vara alldeles för dyrt att publicera obekväma sanningar.

I Honungsfällan nämns fyra inblandade Swedbank chefer, varav tre använder sig av advokater kring bokpubliceringen.

Den förr-förra koncernchefen Michael Wolf har använt sig av Dag Wetterberg på Wetterberg Advokatbyrå. Den förra koncernchefen Birgitte Bonnesen har anlitat Per E Samuelsson på SSW medan finansmannen Johan Lundberg har anlitat Percy Bratt och Joakim Lundqvist på Advokatbyrån Bratt Feinsilber Harling. En av Swedbanks tidigare tyngsta chefer benämns som ”David” eller ”toppchefen” har anlitat Monique Wadsted, medan en fjärde Swedbank-chef, ”Peter” inte har anlitat någon advokat alls.

–   Flera av advokaterna som har tagit de här uppdragen har varit aggressiva och sagt att ’vår klient ska bort ur boken’ annars så stämmer vi er för grovt förtal och inleder en skadeståndsprocess’, berättar Axel Gordh Humlesjö och beskriver chefernas strategi som han uppfattar den:

–  Prata inte om sakfrågan skit i sanningen och attackera budbäraren och gör alla nervösa för att publicera. När det inte har funkat har man gått ännu längre och anlitat säkerhetsexperter som har kommit med olika former av yttranden med förhoppning att förlaget ska backa och att boken inte ska ges ut.

Vem har orkestrerat strategin?
– Jag kan inte uttala mig om det är en samlad strategi. Bonnesens advokat skriver till oss att vi ’publicerar på egen risk’.  Jag tror inte han har någon kontakt med övriga, som vi dock har sett har haft kontakt med varandra. Vem som har styrt upp strategin har jag ingen aning om förutom att den har varit väldigt högljudd, hotfull och på många sätt rätt ociviliserad.

Särskilt en pr-konsult har varit aktiv, men vem det är vill inte Axel Gordh Humlesjö berätta:

– I nuläget vill jag inte dra in konsulten en ordstrid med. Det har varit en aggressiv och ociviliserad ton och det har skett en högljudd kommunikation mot chefer på SVT (Där Axel Gordh Humlesjö jobbar för Uppdrag granskning)  som har varit minst sagt anmärkningsvärd.

I boken berättas om att flera medier 2013 hade känsliga uppgifter om Michael Wolf, men avstod från att publicera efter påtryckningar från Swedbanks dåvarande kommunikationschef Thomas Backteman.

Skulle medierna ha kunnat gjort på något annat sätt, Uppdrag granskning kunde trots allt berätta om penningtvätten i Swedbank 2019?
 – Där och då hade den journalistiken (Uppdrag gransknings journalistik) behövts. Då hade man kunnat skapa en debatt och varnat om saker och förhindrat att de hade hänt. Det hade varit en stor uppgift för medierna. Men man lyckades skrämma utgivarna och journalisterna så att sanningen inte kom fram. Det framkommer tydligt i boken att hoten lyckades. Men sanningen kommer ofta fram ändå till slut.

Skulle medierna ha stått på sig mer?
– I och med Rysslands agerande i USA-valet och Brexit har vi förstått hur den ryska säkerhetstjänsten har utnyttjat olika sårbarheter i privatlivet för att utöva påtryckningar och förändringar. Den kontexten hade vi inte 2013. Då var det mer en fråga om moral och privatliv. Boken handlar delvis om att visa att hur sårbarheter i privatlivet har haft betydelse för säkerhetsrisken för en så systemviktig verksamhet som Swedbank, säger Axel Gordh Humlesjö och lägger till:

– Jag fattar att det var svårt att publicera, men det är klart att man borde ha gjort mer då när det uppenbarligen var kris i en av Nordens största banker. Men man publicerade inte på grund av hot från kommunikationschefen.

Thomas Backteman är idag anlitad av Michael Wolf som strateg. Han har uttalat hot om att stämma bokens författare för förtal. Samtidigt berättar han utförligt i Honungsfällan om hur han har jobbat med Swedbanks kommunikation.

–  Backteman har varit väldigt generösa mot oss om sin roll och syn på banken, vi har intervjuat honom flera gånger och fått ställa kritiska frågor. Samtidigt har han haft ett annat uppdrag åt Wolf, att gå till attack och hota oss med juridiska åtgärder.

Vad kommer att hända när boken släpps, kommer advokaterna att verkställa det som de har sagt?
 – Det är det obehagliga. I fria medier i ett demokratiskt samhälle ska sådana här frågor avgöras i offentligheten i en bra och saklig debatt och inte i domstol. Alla får ju göra som de vill, men jag hoppas att det ska bli en bra diskussion om innehållet i boken. Jag hoppas också att det väcker en debatt om det importerade juridikkriget.

Axel Gordh Humlesjö lägger till:

–  Vi skriver ju i boken hur ryska oligarker har anlitat de finaste advokatbyråerna för att stoppa böcker och journalistik.  Nu är det inte oligarkerna som skramlar utan de svenska affärsmännen som använder deras taktik. Det här är individer som inte förstår vilket ansvar de har haft för den otroligt viktiga samhällsinstitution som Swedbank har varit.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

medier

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-19, 10:09

SVT snor politikreporter från SvD

Public service-kanalen SVT fortsätter att hämta politikreportrar från det privata näringslivet.

arbetarrörelsermedier
2025-05-13, 13:41

SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter

Public service kanalen SVT värvar ytterligare en politisk reporter från Expressen.

arbetarrörelsermedier
2025-05-13, 07:15

Mediebyråernas köp rasar

Mediebyråernas köp av reklamutrymme har minskat hittills i år. Under april minskade köpen ytterligare.

Affärermedier
2025-05-12, 07:16

Shibsteds e-handel får eget varumärke

Sedan den norska börsnoterade koncernen Schibsteds klövs i två delar har de två nya organisationerna opererat under samma namn, Schibsted. Men nu är den eran över.

Casemedier
2025-05-06, 06:43

NORDICOM: Böcker upp och SVT förbi Netflix

Bokläsandet och boklyssnandet slår rekord och SVT Play passera Netflix som största streamingtjänst. Mediebarometern för 2024 från Nordicom vid Göteborgs universitet är här.

medierUndersökning & Analys
2025-05-05, 11:29

Kvartal snor EFN-chef

Nättidningen Kvartal går till banken för att hitta en ny chef.

arbetarrörelsermedier
2025-05-05, 07:46

Fotboll & partiledardebatten hetast i Aftonbladets nya ai-chat

Aftonbladet ha idag kört igång en ai-baserad nyhetssöksinformation via ägarkoncernen Schibsteds samarbete med Open AI.

artificiell intelligensmedier
2025-05-05, 05:26

”Berättarnav” nästa för SvD

För ett par veckor sedan sjösatt Svenska Dagbladet (SvD) ett ”tillväxtnav”. Nu är det dags för ett ”berättarnav”.

arbetarrörelsermedier
2025-04-22, 05:39

SvD bygger ihop produkt och redaktion – vill skapa tillväxt

Svenska Dagbladet bygger ihop redaktion och produkt via ett ”tillväxtnav”.

Affärermedier
2025-04-14, 07:33

Bonnier vill plocka ut Readly från börsen

Prenumerationstjänsten Readly är på väg bort från börsen (first north).

Affärermedier
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Narva värvar ir-tungviktare

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram