Dagens Opinion får tag på SDs kommunikationschef Joakim Wallerstein på väg hem från en av flera resor till Europa. Där har partiet samlat in material som ska ligga visas i valfilmen medan partiledaren Jimmie Åkesson ska förmå väljarna att rösta på Sverigedemokraterna. Det blir även valaffischer och postala utskick. Joakim Wallerstein är frustrerad. Han tycker att det blir allt svårare att få ut budskapen.
– Jag upplever enorma problem att annonsera. Ska man annonsera hos TV4 får man inte prata om något annat parti. Det innebär att vi som ett parti som står utanför regeringen inte får kritisera regeringen. Det hade Putin älskat.
– Stockholm stad har bestämt att man inte får har större annonsering vid tunnelbanestationer. Vi får inte annonsera som vi har gjort tidigare och klä om tåg på tunnelbanan genom sossarna (som leder en majoritet i regionen). Det skulle börja gälla från 2026 men vi har få nej redan nu.
– Svedavia säger nej till politisk annonsering på flygplatserna, men själva går de med i Pride-tåget, så de är inte opolitiska på något sätt.
Sd flyttar i stället en hel del av EU-valskampanjen till sociala medier och då även Tiktok.
– Vi har precis blivit godkända, säger Joakim Wallerstein, som dock inte känner sig hel trygg i sociala medier.
– Våra företrädare har plockats bort många gånger.
För att nå ut ska SD ta till influerare.
– Då får vi jobba med personer som är något annat än oss som får föra fram vår politik.
Under ”några månader” har SD anlitat influerare.
– Vi har inte tidigare kunnat satsa på vår egen sida på Tiktok och har bokat upp ett nätverk med influencers både sådana som är aktiva i partiet och sådana som inte är det.
Vilka är era viktigaste influerare?
– Det går vi inte ut med. Några kommunicerar själva att de sympatiserar med partiet. Det är svårt. Går vi ut men namn kommer det anmälningar och då ska de kontona tas bort. Det kan vi inte göra. Då får vi inte ut någon information längre.
Joakim Wallerstein nämner dock ett namn ”SDMonkan”. Han ser det som en fördel att målgruppen på Tiktok till 40 procent består av kvinnor.
SD lägger 15-20 miljoner kronor på EU-valet.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.