Moderaternas två framgångsfaktorer i EU-valet 2024
Moderat Tiktok-kampanj som ska ha fått en halv miljon visningar och 20 000 delningar.
Moderaterna lyckades öka från 16,8 till 17,5 i EU-valet 2024. Partiet kunde därmed uppfylla två av tre satta mål. Partiets eftervalsanalys pekar ut två framgångsfaktorer.
Moderaterna hade satt upp tre mål inför EU-valet.
* högre väljarstöd än 2019 (uppnått)
*fem mandat (ej uppnått)
* ökat valdeltagande bland moderata sympatisörer (uppnått)
Trots att Moderaterna stannade kvar på fyra mandat, ser partiet valet som en framgång. Då blev partiet även störst i gruppen 18-29 år och bland förstagångsväljarna, men tappade i storstäderna.
Strategin gick ut på att mobilisera främst fyra egna väljargrupper: ”Europamoderater, Trädäcksmoderater, Dolda diamanter och Svårflörtade” och då särskilt moderater som skulle välja mellan trädäcket/soffan och Europamoderater.
Budskapen skulle vara enkla och utformade så ingen moderat skulle känna sig ”okunnig på europapolitik”. De beskrivs i valanalysen som ”Moderat classic”.
Förutom traditionella metoder som annonsering i sociala medier, inte minst tiktok, dörrknackning och flygbladsutdelning, testade Moderaterna nya metoder som digital valstuga, en ny kampanjapp och generativ ai. De metoderna har ännu inte utvärderats.
Framförallt pekar valanalysgruppen, ledd av Jessica Rosencrantz, numera EU-minister, ut förmågan att mobilisera de egna väljarna som orsak till framgången, partiet anser sig ha ”knäckt koden för mobilseringsval”.
I valanalysen står att läsa:
”Mobiliseringsstrategin får anses ha varit rätt och riktig utifrån de förutsättningar som partiet hade vid tiden för valplaneringen”.
Den andra framgångsfaktorn, som mer tonar fram mellan raderna i eftervalsanalysen, är hur etta-namnet Tomas Tobé, som bärare av partiets EU-politik, matchades fram. Valanalysgruppen skriver:
”Moderaterna har en mycket stark toppkandidat i Tomas Tobé som i valet 2019 blev den mest kryssade kandidaten och då liksom 2024 enligt bedömare vann SVTs slutdebatt med alla partier”.
Han var även EU-kandidaten som fick mest pressklipp.
Även en ”effektiv slimmad” valledning ledde till vad Moderaterna anser vara ett framgångsrikt val.
valanalysgruppens rekommendationer till nästa EU-val
* Ta fasta på det som har fungerat: lättkommunicerade moderata budskap, fokus på sakpolitik, en effektiv valledning- och organisation, tvåstegsmobilisering samt fokus på toppkandidaten ihop med en sammansvetsad grupp med toppkandidater.
* Säkerställ att det finns dokumentation och ett institutionellt minne av detaljer kring valplaneringen.
* Dra nytta av regeringsställningen.
* Säkerställ att en högre andel lokalföreningar- och kretsar använder sig av partiets strategiska målgrupper vid planering av kampanjer.
* Se till att planeringen kommer igång i tid och håller tempo för att mäkta med de leveranser som krävs, få tid för strategiska vägval och ge organisationen goda förutsättningar.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.