• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

14 Apr 2021

VOI: Stockholms avgift är en straffavgift

Det svenska elparksföretaget Voi är kritiskt till Stockholms stads planer på att införa en årsavgift på 1 400 kronor för varje elsparkcykel som ställs ut.

Det svenska elparksföretaget Voi är kritiskt till Stockholms stads planer på att införa en årsavgift på 1 400 kronor för varje elsparkcykel som ställs ut.

Stockholms stad säger sig vilja få ordning på parkeringarna av elsparkcyklarna som nu uppgår till 14 000 enligt staden. En del av lösningen är ska vara en årsavgift på 1 400 kronor per cykel. Det ska krävas polistillstånd för att ställa ut cyklar. Och elsparkcykelföretagen ska också tvingas programmera in i vilka zoner cyklarna inte får parkeras.

– Vi är generellt sett för avgifter om de ligger på en rimlig nivå och skapar nytta för stadens invånare. Vi hade varit för dem om vi bedömde att de skulle lösa ett problem, men ser snarare att detta kommer försvåra parkeringssituationen, säger Eric André, Sverigechef för Voi.

Han säger vidare:

– Den föreslagna avgiften är drastiskt högre än vad vi ser i andra jämförbara Europeiska städer. Avgifterna kan inte heller öronmärkas för några parkeringslösningar. Helldén har de facto dragit sig ur förhandlingar där branschen åtagit sig att investera miljoner i till exempel finansiering av parkeringsplatser och tredubblade parkeringspatruller som är ute och parkerar om fordon. Det är inte bara vi operatörer som förlorar på detta, utan även stockholmarna.

Enligt Voi vill Stockholm införa en ”straffavgift”.

– Det här är en straffavgift på en redan icke-subventionerad, grön mobilitetstjänst. Det här är bakåtsträvande symbolpolitik som stryper innovation och som slår undan benen för en ny bransch som gör att människor kan transportera sig miljövänligt, covidfritt, smidigt, billigt och som hjälper städer att uppnå sina klimatmål.

Voi hänvisar även till Stockholms Handelskammare, som ska ha låtit advokatfirman Delphi reda ut rättsläget kring avgifterna och kommit fram till att kommunerna inte har rätt att ta ut någon avgift.

  • Stockholm inför krav och avgifter för elsparkcyklarna

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

mobilitet

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2022-08-30, 12:30

Mobilitetsföretagen mobiliserar inför hårdare lagar

Elfordonsmärkena Vässla och Voi tar höjd inför de två nya lagar som ska reglera elsparkcyklarna i städerna och som börjar gälla 1 september.

mobilitet
2021-12-16, 06:31

Stockholm halverar elsparkcyklarna – kommer att handla upp

Stockholm stad kommer att hårdreglera elsparkcyklarna med utvärdering av de mest skötsamma uthyrarna följd av en upphandling.

mobilitet
2021-09-27, 09:06

Bolt kör parkeringskampanj i politisk motvind

Det politiska motståndet mot elsparkcyklar växer i Sverige och nu går estländska Bolt ut med en kampanj som ska få användarna att parkera sina cyklar bättre.

kampanjmobilitet
2021-08-19, 04:17

De blågröna inför skatt på elsparkcyklar

De ofta olönsamma elsparkcykel-företagen får ytterligare en smäll: skatt på varje cykel som ställs ut i Stockholm.

mobilitet
2021-08-17, 19:26

Voi snuvade på 400 miljoner på hemmaplan

Voi vann först upphandlingen om ett lånecykelssystem för Stockholms stad värt 400 miljoner kronor.  

mobilitet
2021-04-13, 19:18

Stockholm inför krav och avgifter för elsparkcyklarna

Stockholm, hemstad för mobilitetsföretag som M och Voi får, inför krav på polistillstånd, avgifter för uthyrning av elsparkcyklar samt tvång på att programmera in platser med parkeringsförbud.

mobilitetpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Toppmoderat kliver av – kan bli landshövding
  • Byrå går i konkurs efter ”omfattande avvikelser i bokföring”
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram