• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

19 Aug 2021

De blågröna inför skatt på elsparkcyklar

De ofta olönsamma elsparkcykel-företagen får ytterligare en smäll: skatt på varje cykel som ställs ut i Stockholm.

De ofta olönsamma elsparkcykel-företagen får ytterligare en smäll: skatt på varje cykel som ställs ut i Stockholm.

Bakom skatten står Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet  i Stockholm. Bakgrunden är att 22 000 fordon finns ute i Stockholm i dag. De skulle teoretiskt kunna inbringa 30,8 miljoner kronor. Det politiska styret i Stockholm motiverar skatten med att antalet elsparkcyklar har gått över styr. Utöver skatten kommer det att krävas polistillstånd för att ställa ut cyklar.

”Bara i juli tvingades staden flytta undan fyra gånger så många elsparkcyklar som i juni. Det är uppenbart att bolagen behöver ta ett större ansvar”, kommenterar Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Han utesluter inte ytterligare åtgärder.

”Elsparkcyklarna kräver en palett av åtgärder. Jag kommer inte att ge mig förrän Stockholms invånare är nöjda”.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

mobilitet

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2022-08-30, 14:30

Mobilitetsföretagen mobiliserar inför hårdare lagar

Elfordonsmärkena Vässla och Voi tar höjd inför de två nya lagar som ska reglera elsparkcyklarna i städerna och som börjar gälla 1 september.

mobilitet
2021-12-16, 07:31

Stockholm halverar elsparkcyklarna – kommer att handla upp

Stockholm stad kommer att hårdreglera elsparkcyklarna med utvärdering av de mest skötsamma uthyrarna följd av en upphandling.

mobilitet
2021-09-27, 11:06

Bolt kör parkeringskampanj i politisk motvind

Det politiska motståndet mot elsparkcyklar växer i Sverige och nu går estländska Bolt ut med en kampanj som ska få användarna att parkera sina cyklar bättre.

kampanjmobilitet
2021-08-17, 21:26

Voi snuvade på 400 miljoner på hemmaplan

Voi vann först upphandlingen om ett lånecykelssystem för Stockholms stad värt 400 miljoner kronor.  

mobilitet
2021-04-14, 12:11

VOI: Stockholms avgift är en straffavgift

Det svenska elparksföretaget Voi är kritiskt till Stockholms stads planer på att införa en årsavgift på 1 400 kronor för varje elsparkcykel som ställs ut.

mobilitet
2021-04-13, 21:18

Stockholm inför krav och avgifter för elsparkcyklarna

Stockholm, hemstad för mobilitetsföretag som M och Voi får, inför krav på polistillstånd, avgifter för uthyrning av elsparkcyklar samt tvång på att programmera in platser med parkeringsförbud.

mobilitetpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • 500 växer med 3
  • L-motionärer vill luckra upp anti-SD-linjen
  • En ny och ny chef i Sacos styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram