• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

06 Jun 2024

”Vi har alla ett ansvar för bilden av Sverige”

Alla har ett ansvar för bilden av Sverige. Inte minst alla som jobbar med kommunikation. Det skriver Sveriges kommunikatörers vd Caroline Thunved på nationaldagen.

Grattis Sverige – idag firar vi dig. Vi firar vår frihet och vår grundlagsstadgade yttrandefrihet.
Idag är vi stolta, vi samlas kring flaggan, i grönskan lyckliga att vi lever i ett fritt land. Vi
sjunger till vårt Sverige om att ”Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat Ditt namn flög
över jorden. Jag vet att Du är och Du blir vad Du var”. Men vad betyder det att Sverige är och
blir vad Sverige var?

Vi har alla ett ansvar för bilden av Sverige. Inte minst vi som jobbar med kommunikation. Att
Sverige som land och som en stark demokrati är värt att försvara kan vi alla enas om. Att vi
som nation historiskt har utvecklats genom nyfikenhet, handel och öppenhet för
internationellt samarbete. Vi har tagit emot nya svenskar som funnit skydd, arbete eller
kärleken i vårt avlånga land. Vi har berikats av människor som vill göra nytta och bidra till vår
levnadsstandard och tillväxt.

Ansvaret vilar nu tungt på oss alla att tillsammans resa oss ur det som ibland ser oerhört
mörkt och i princip omöjligt ut. Krig i vårt närområde, gängkriminalitet med dödligt våld som
följd, ökad psykisk ohälsa bland unga, förhöjt terrorhot och högerextremas frammarsch i
Europa. Samtidigt vet vi att vi föds fria med samma rättigheter och skyldigheter och att vi alla
delar en inre motivation att skapa en bättre och hållbar värld för våra barn och barnbarn. Hur
kan vi tillsammans förändra vår framtid i en mer hoppfull riktning? Somliga menar att det är
uttjatat men vi på Sveriges Kommunikatörer är övertygade om att kraften i kommunikation är
en möjliggörare. När vi gör tillsammans och kommunicerar det, kan vi få individer att ta kliv
de inte trodde om sig själva, vi kan förflytta verksamheter, ändra konsumtionsmönster och till
och med förändra samhället.

Vi lever i ett land som värnar öppenhet och transparens, vi har lagparagrafer om att: ”En
myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla”. Vi har så oerhört
mycket att lyfta fram och glädjas åt. Politiken sätter grunderna för vårt gemensamma men
det räcker inte. Vi behöver kraftsamla och göra tillsammans – företag, civilsamhället, kulturen
och forskarvärlden måste alla bidra och gemensamt vidga våra vyer och blicka framåt.

Det är vi tillsammans som genom autentisk, transparent och relevant kommunikation i rätt
kanaler möjliggör för fler att bli delaktiga, information som förklarar och kommunicerar, motar
vilseledande information, så att alla vet vad som gäller och kan ta del av det som genomförs i
vårt samhälle. Genom dialog och kommunikation med kunder, medlemmar och medborgare
– ja alla i vårt land.

Låt oss idag tillsammans hylla vårt kommunikativa Sverige – ett Sverige som står starkt i den
globaliserade världen, som leder den gröna omställningen, prioriterar digitalisering och
innovation. Vi behöver samla oss och göra, för att tillsammans förändra vår bild av Sverige.

För Sverige i framtiden.

Caroline Thunved, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

debatt

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-15, 06:19

”Bygger din marknadsföring på insikt – eller illusion?”

Sam Jahanfar, vd och grundare på byrån Rule ifrågasätter siffrorna som används som underlag och utvärdering av marknadsföring och då inte minst i e-handeln. Han pratar ”glädjesiffror” och ”falsk trygghet”.

debatt
2025-09-15, 04:49

”Vad f-n får vi för våra annonsmiljoner?”

Det är dags att ställa krav på ökad öppenhet och färre mellanhänder vid köp av reklamutrymme, anser Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

debatt
2025-08-26, 06:49

”Ai med små bokstäver och en hemdatorreform för ai”

”Det är dags att börja skriva ai med små bokstäver. Och det är dags för regeringen att lansera en hemdatorreform för ai. Det skriver Jonas Ander, grundare av byrån KontentPlus.

artificiell intelligensdebatt
2025-07-31, 08:27

”Svenska marknadsförare bör anamma tiger team-modellen”

När marknadsförarna pressas av ökade förväntningar och minskande budgetar och personalstyrkor kan ”tiger teams”-modellen vara lösningen, anser Mårten Bokedal, strategichef på Optimizely.

debatt
2025-07-26, 09:32

”Lojalitet byts mot logik med när konsumenten inte längre är en människa”

Lojalitet byts ut mot logik när ai-agenter tar över som konsumenter och kommunikationsfolk behöver tänka om när det gäller personalisering. Det anser Tina Nelson, strateg, Optimizely 

debatt
2025-07-04, 04:28

”Välkommen som ny arbetsmarknadsminister, Johan Britz”

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef och Jonas Jegers, näringspolitisk expert på Almega välkomnar Sveriges nya arbetsmarknadsminister Johan Britz med förslag på fyra reformer.

arbetsmarknaddebatt
2025-06-27, 14:58

”Ebba Busch kan ta striden med militären om vindkraften”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Näringsminister Ebba Busch och Kristdemokraterna har en möjlighet att ta en position genom att ta strid med militären om vindkraften.

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-27, 07:41

”V kan visa att vanliga arbetare drabbas värst när klimatet ändras”

Vänsterpartiet har inför de senaste valen hamnat högst i stora miljöorganisationers rankingar, men i praktiken är det sedan helt andra frågor partiet har valt att ta strid för. Många klimatengagerade minns också hur partiet utlovade Sverigepriser på fossila drivmedel och ville stoppa ny elöverföring mellan Sverige och omvärlden, och hur den tidigare klimatpolitiska talespersonen Jens Holm lämnade uppdraget i protest mot partiets politik. Vem som nu har uppdraget är det få som vet, och det är oklart i vad mån partiet backat från sina tidigare ur klimatperspektiv så negativa löften eller om de fortsatt gäller – och om partiledningen vid nästa prishöjning på el eller drivmedel kommer med något liknande igen. Väljarframgångarna i EU-valet handlade nog inte enbart om Jonas Sjöstedt som folkkär person utan också om hur han starkt profilerade klimatfrågan. Det kan visa vägen framåt för partiet, som skulle kunna ha hög trovärdighet i att konkretisera det ofta vagt hållna begreppet klimaträttvisa. Här finns definitivt en berättigad kritik av hur lite av de många miljarderna för den gröna omställningen som kommit de mindre bemedlade till godo. Alltifrån elbilspremier till solcellsstöd gagnar de som redan har det gott ställt, medan kollektivtrafiken blivit dyrare och begagnade elbilar knappt går att uppbringa i Sverige längre. Därtill kan Vänsterpartiet med trovärdighet visa hur det är vanliga arbetare som drabbas värst när klimatet ändras, både i Sverige och utomlands med den internationella solidaritet som vänstern akut behöver omprofilera för att den inte ska vara en allvarlig black om foten. En sådan profilering skulle...

almedalen 2025debattklimatval 2026
2025-06-26, 14:08

”Elisabeth Svantesson tycks aldrig tröttna på att posera vid en bensinmack”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. Han tror att en ny klimatpolitik kan locka lättrörliga väljare till Moderaterna.

almedalen 2025debattval 2026
2025-06-26, 06:47

”Energifrågan grunden för Magdalena Andersson(s) regeringsbildning”

KLIMATVALVINNARNA. Almedalsveckan 2025 är startskottet för partiernas profilering inför valet. 2030-sekretariatets vd Mattias Goldmann kommenterar varje dag hur respektive parti kan skapa en valvinnare via sin klimatpolitik. För Socialdemokraternas del kan energipolitiken bli knäckfrågan för att få till en regering.

almedalen 2025debattval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ingenjörskonsulter sackar i lön – lönehöjningar i…
  • The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället
  • Per Schlingmann startar pod med medie-vd
  • Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef
  • Anders Ygeman (s) synar Liberalerna om vinster i skolan

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram